Ночь музеев — ежегодная акция, посвященная Международному дню музеев, во время которой можно посетить разные музеи после захода солнца и почти до утра, принять участие в квестах, посмотреть концерты и т.д. В данной акции принимают участие множество музеев по всему миру, день музея — 18 мая, но некоторые музеи продлевают акцию на несколько дней. Основная цель акции — показать ресурс, возможности, потенциал современных музеев, привлечь молодежь.
Как использовать этот тренда на уроках?
Идея 1. Покажите картинку:
Спросите:
– What can you see in the picture? Why are these people in the museum at night?
Идея 2. Обсудите со студентами, что они знают про Ночь музеев.
Предложите обсудить вопросы:
– What comes to mind when you hear the word “museum”?
– What is the last museum you went to? Did you like it? Why (not)?
– What’s the best / worst museum you’ve ever been to?
– What kinds of museums are there in your city?
– Have you ever been to the museums at night? If yes, where did you go? If no, would you like to go?
Идея 3. Предложите студентам пройтись по виртуальным экскурсиям в разных музеях мира, выбрать наиболее понравившуюся выставку / экспонат и сделать проект / написать письмо / сделать доклад / обсудить в группе и т.д.:
– Smithsonian National Museum of Natural History
– Плейлист: Metropolitan Museum of Art
– Renwick Gallery, Smithsonian American Art Museum
– The Louvre
– The British Museum
– The Museum of Natural Sciences
Идея 4. Обсудите возможные события, происходящие во время акции, напишите идеи на доске. Выдайте студентам список мероприятий, которые проходили в прошлом году. Попросите студентов обсудить в парах, чтобы они хотели бы посетить и почему.
Пример списка:
— Creating mural throughout evening with graffiti artists.
— Contemporary dance workshop.
— Live music from local bands and DJs.
— Poetry reading.
— Storytelling, e.g. in the Mummy Room.
— Magic lantern show, Victorian entertainment, shadow puppet workshop.
— Horror / historical / family film screening, short films, documentaries, local moving image artwork, artists films.
— Talk by or interview with designers / artists / experts / curators / authors.
— Re-enacting night-time events that took place in the venue in the past.
— Creative writing workshop.
— Open mic jam session.
— Try playing a new (or ancient) musical instrument.
— Craft activities: all-night printmaking, life drawing, sugar crafting, knitting, pottery, balloon modelling, 3D sculpting, the chance to make lanterns / masks / origami / rag rugs / lace / felt.
— Treasure hunt.
— Murder mystery / live action Cluedo.
— Pyjama party followed by toy sleepover.
— Taste food and drink from the era.
— Medieval feast.
— Board games / word games / giant Jenga / Twister / vintage video games.
Идея 5. Предложите студентам ознакомится с рекомендациями и выбрать место, куда они хотели бы сходить:
http://museumsatnight.org.uk/
Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is wonderful blog. A great read. I’ll definitely be back.