Музыкальный урок с Майклом Джексоном

Музыкальный урок с Майклом Джексоном

Майкл Джексон считается самым успешным исполнителем в истории поп-музыки. Музыкант 25 раз занесён в Книгу рекордов Гиннесса и только премий «Грэмми» у него 15, а других музыкальных наград — сотни. 29 августа — день рождения короля поп-музыки. В этой статье поделимся некоторыми идеями о том, как составить урок, полностью посвященный творчеству и биографии певца.

  1. В начале занятия предложите ученику пройти небольшой тест, чтобы узнать, насколько хорошо он хорошо знаком с биографией музыканта.
  2. После теста погрузите студента в биографию певца с помощью короткого видео. К видео продумайте задания, например True / False:

1) When Michael Jackson started performing, he was just a cute little boy singing cute songs. No one expected him to become a star. (False)

2) “Off the wall” sold more than 20 000 000 copies worldwide. (True)

3) Although the album was a commercial success, it wasn’t big enough for Michael. (True)

4) Michael Jackson and Lisa Marie Presley have two children. (False)

5) Michael Jackson died after suffering a cardiac arrest on June 25, 2009. (True)

  1. С помощью статьи о поп-музыке можно разобрать лексику по теме “Pop Music”.
  2. Для задания на аудирование можно выбрать любую песню, убрать оттуда некоторые слова и попросить ученика заполнить пропуски после прослушивания. 

Пример для песни “Billie Jean”:

She was more like a beauty queen 

from a movie scene

I said don’t _, but what do you mean I am the one

Who will dance on the floor in the round

She said I am the one 

will dance on the floor in the round

 

She told me her name was Billie Jean, 

as she caused a _

Then every head turned with eyes 

that dreamed of being the one

Who will dance on the floor in the round

 

People always told me 

be _ of what you do

And don’t go around breaking young girls’ hearts

And mother always told me 

be careful of who you love

And be careful of what you do 

’cause the lie becomes the _

 

Billie Jean is not my lover

She’s just a girl who _

that I am the one

But the kid is not my son

She says I am the one, 

but the kid is not my son

Key:

1) mind

2) scene

3) careful 

4) truth

5) claims 

  1. В работе над произношением поможет видео-урок о том, как правильно произносить названия самых популярных песен Майкла Джексона. Тренируясь произносить названия песен, можно подобрать больше примеров слов именно на те звуки, которые вашему ученику произносить сложно. Например, если студенту сложно произносить “th + r”, к примеру “Thriller” из видео, для большей практики можно добавить: bathrobe, thread, three, throat, through, throw.

Если же у вас нет времени для проведения отдельного тематического урока, можно взять известные высказывания и использовать их на уроке в качестве иллюстраций для грамматических правил:

“The greatest education in the world is watching the masters at work.”

“If you want to make the world a better place, take a look at yourself, and make a change.”

“the greatest”, “a better place” — образование сравнительной и превосходной степени прилагательных.

“I don’t care if the whole world is against you or teasing you or saying you’re not gonna make it. Believe in yourself, no matter what.”

“I don’t care”, “the world is against you” vs “it is teasing you”, “you’re not gonna make it” — повторение времен: разница между Present Simple, Present Continuous и конструкцией to be going to.

“If you enter this world knowing you are loved and you leave this world knowing the same, then everything that happens in between can be dealt with.”

“you are loved”, “everything can be dealt with” — пассивный залог.

“Hope is such a beautiful word, but it often seems very fragile. Life is still being needlessly hurt and destroyed.”

“such a beautiful word” — использование so и such с прилагательными. 

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. And in a world filled with distrust, we must still dare to believe.”

“we must”, “dare to” — модальные глаголы.

“But I will never stop helping and loving people the way Jesus said to.”

“stop helping and loving” — герундий.

“I love to read. I wish I could advise more people to read. There’s a whole new world in books. If you can’t afford to travel, you travel mentally through reading. You can see anything and go any place you want to in reading.” 

“I wish I could advise” ― конструкция I wish.

“…All the people in Hollywood who have had plastic surgery, if they went on vacation, there wouldn’t be a person left in town.”

— второй тип условных предложений.

“I had to say to myself, ‘Don’t write the music. Let the music write itself.” 

“write itself” — использование возвратных местоимений.

А как бы вы провели тематический урок на эту тему?


Дарья Некрасова

Поделиться ссылкой:
Понравился материал? Похвалите автора :-)    580 10

Leave a Reply

Your email address will not be published.

×