Вакцинироваться или не вакцинироваться — вопрос, который разжигает страсти подобные шекспировским. На сегодняшний день люди по всему миру разделились на несколько лагерей: есть те, кто активно выступает против и даже организуют митинги, есть те, кто призывает идти и делать вакцину, и есть те, кто сомневается, как поступить. Почему бы не посмотреть со студентами актуальное видео на эту тему и не разобраться немного глубже? Предлагаем идеи для урока английского по теме вакцинации, которые позволят посмотреть на ситуацию с разных углов, а также ввести новую лексику для того, чтобы выразить свою точку зрения.
1. When Is a Pandemic Over?
Видео от TED, как всегда, краткое, информативное и познавательное. В нем рассказывается о трех возможных вариантах реакции правительства на распространение вируса и последующих сценариях. Подойдет для студентов уровня Intermediate +
Давайте посмотрим, какие задания можно сделать со студентами. Так как лексика достаточно специфичная, я бы начала с введения новой лексики.
Pre-watching task
Match the words and their meanings:
- outbreak
- contain
- death toll
- eradicate
- halt
- fizzle out
- transmit
- breakthrough
- herd immunity
- kick in
↓
- _ is a situation when a large part of the population of an area is immune to a specific disease
- _is the number of people who die because of an event such as a war or an accident
- _ is to keep something harmful within limits and not allow it to spread
- _ is to (cause to) stop moving or doing something or happening
- _a time when something suddenly begins, especially a disease or something else dangerous or unpleasant
- _to start to have an effect or to happen
- _to gradually end, often in a disappointing or weak way
- _to get rid of something completely or destroy something bad
- _to pass a disease from one person or animal to another
- _an important discovery or development that helps to solve a problem
Keys: a5, b3, c2, d8, e4, f7, g7, h10, i1, j6
While watching tasks
Task 1 (predict and listen for gist): Here are three possible scenarios and the possible outcomes. Match the corresponding scenarios and the outcomes. Watch the video and check your guesses.
- Race through it
- Delay and Vaccinate
- Coordinate and Crush
↓
- There will be risks of it escalating to pandemic levels once again.
- Somewhere in the range of millions to hundreds of millions of people die.
- The pandemic ends with low loss of life.
- The pandemic fizzled out a short time after it began.
- Within the next several years the pandemic fizzles out.
- The virus causes hundreds of thousands of deaths.
- The pandemic could end in just a few months.
Keys: 1— b, d; 2—e, f; 3 — a, c, g.
Task 2 (listen for detail): Here are three possible tactics by the government. Match the corresponding scenarios and the tactics (some tactics can be used for different scenarios). Watch the video and check.
- quarantine
- starve the virus
- do nothing to halt the spread
- distancing
- synchronize responses
- restricting travel
- widespread testing to identify carriers
- allow people to be exposed as quickly as possible
- slow the spread of the virus
- treat the world as the giant interconnected system
- produce a vaccine
Keys: 1 — c, h; 2 — a, d, g, i, k (f); 3 — a, b, d, e, f, j
After-watch task
Discuss with the students which scenario they find:
- best
- least possible to follow
- most costly
- most reasonable
- most effective?
2. Covid-19 Vaccine: How Does It Affect Your Body?
Этот ролик богат лексикой на тему «Health», — это и симптомы болезни, и реакции организма, и описание самочувствия. Подойдет для студентов уровня Pre-Intermediate и выше.
Pre-watching task
Discuss in pairs:
- common myths about vaccines (jabs) you know.
- common side effects people can get after a jab.
While-watching tasks
Part 1 (0:00— 2:20) Vaccine Myths: Watch and write if these facts are true or false:
- Vaccines help train your body how to recognize the virus and be ready to attack.
- All people have similar immune systems and respond similarly to the vaccine and the virus.
- If you have side effects, the vaccine is not effective.
- When you get a jab, the vaccine tricks your body into believing you’ve been infected.
- Vaccine changes your DNA.
Keys: 1 — T, 2 — F, 3 — F, 4 — T, 5 — F
Part 2 (2:20 — 5:40) Side effects: Watch the second part of the video and match the phase of the vaccination and the possible side effects.
These are some common symptoms after your jab:
- feel tired
- soreness in your arm
- feel crummy
- get a low-grade fever
- anaphylaxis
- get a slight headache
- allergic response, such as hives or swelling
- feel feverish
- get the chills
↓
The stages:
- First 5 minutes
- 4 hours later
- 24 hours later
- Day 21/28 (after the 2nd dose)
Keys: a — 2, 5, 7, b — 6, 1, 4, c — 1, 8, d — 1, 3, 8, 9.
After watching task
Discuss the questions:
- Are you wary of getting a jab or not? Why?
- Do they feel calmer after they’ve watched the video?
Я уверена, что студентам будет полезно узнать альтернативы вакцинации, их плюсы и минусы, как вакцина воздействует на организм, что происходит, какие могут быть побочные эффекты. Они будут понимать, что происходит в мире. Очень часто мы чего-то боимся именно потому что у нас недостаточно информации и больше вопросов, чем ответов. Обсуждайте со студентами на английском и удобные, и неудобные темы и вместе ищите ответы!