Урок посвящён разбору опубликованного в 1794 году стихотворения английского поэта Уильяма Блейка. Помимо того, что занятие поможет соприкоснуться с британской поэзией, оно также направлено на отработку следующих навыков: чтение, говорение и письмо.
Область применения: материал идеально подойдёт для урока как в школе, так и онлайн.
Возраст: 15–17 лет.
Уровень: Intermediate / Upper Intermediate.
Цели урока:
- Пополнение словарного аппарата новыми лексическими единицами.
- Активное вовлечение лексики в речь.
Навыки:
- Практика разговорной речи, умение рассуждать на заданную тему.
- Развитие навыков чтения и восприятия аудио на слух.
- Развитие коммуникативных, аналитических способностей у учеников.
План урока:
1. Подготовка к занятию
За несколько дней до урока ученикам следует дать стихотворение на чтение и перевод. Также они могут составить свой словарь с незнакомыми словами, чтобы иметь возможность им воспользоваться в ходе занятия. Либо, как вариант, чтение и перевод могут быть вынесены на урок.
Возможно, вам будут полезны и эти планы уроков:
2. Словарь на урок
Примечание для учителя:
- Слова взяты из стихотворения.
- Можно попросить учеников в начале урока попытаться дать своё объяснение слову из списка.
- Также можно сделать упражнение «Match», совместив слово и определение (по желанию).
- symmetry (noun) — balanced proportions
- immortal (adjective) — not subject to death; living forever; enduring through time without end
- to aspire (verb) — to have a strong desire or ambition
- sinews (noun) — tendons or connective tissues
- dread (adjective) — dreadful
- anvil (noun) — a heavy iron or steel block with a flat top, typically used in a blacksmith’s workshop.
- to clasp (verb) — to grasp or hold tightly
- furnace (noun) — an enclosed structure or chamber in which heat is produced, typically for heating a building or for melting metal
- spear (noun) — a long, pointed weapon typically used for thrusting or throwing
- symptom (noun) — a sign or indication of a particular condition, problem, or disease
3. Warm-up
Questions for Discussion:
- What do you think the poet is trying to convey with the imagery of the tiger?
- How does the repetition of questions throughout the poem affect its tone and meaning?
- Discuss the contrast between the tiger and the lamb mentioned in the poem.4. Why do you think the poet uses the imagery of fire and darkness to describe the tiger?
4. Listening
Примечание для учителя: в начале урока можно дать задание на аудирование. Ученик должен вставить услышанные слова в пропуски. Прослушать стихотворение можно два раза. Далее ученик читает стихотворение, обращая внимание на произношение незнакомых слов.
Tyger Tyger, burning bright,
In the forests of the night;
What immortal hand or eye,
Could frame thy fearful symmetry?
In what distant deeps or skies.
Burnt the fire of thine eyes?
On what wings dare he aspire?
What the hand, dare seize the fire?
And what shoulder, & what art,
Could twist the sinews of thy heart?
And when thy heart began to beat.
What dread hand? & what dread feet?
What the hammer? what the chain,
In what furnace was thy brain?
What the anvil? what dread grasp.
Dare its deadly terrors clasp?
When the stars threw down their spears
And water’d heaven with their tears:
Did he smile his work to see?
Did he who made the Lamb make thee?
Tyger Tyger burning bright,
In the forests of the night:
What immortal hand or eye,
Dare frame thy fearful symmetry?
Tyger Tyger, burning bright,
In the forests of the night;
What _____ hand or eye,
Could frame thy fearful _____?
In what distant deeps or skies.
Burnt the fire of thine eyes?
On what wings dare he _____?
What the hand, dare seize the fire?
And what shoulder, & what art,
Could twist the _____ of thy heart?
And when thy heart began to beat.
What dread hand? & what dread feet?
What the hammer? what the chain,
In what _____ was thy brain?
What the anvil? what dread grasp.
Dare its deadly terrors _____?
When the _____ threw down their spears
And water’d heaven with their tears:
Did he smile his _____ to see?
Did he who made the Lamb make thee?
Tyger Tyger burning bright,
In the forests of the night:
What _____ hand or eye,
Dare _____ thy fearful symmetry?
5. Writing task
Примечание для учителя: короткое мини-эссе можно написать прямо на уроке, уделив этому 10 минут. Далее работу можно обсудить, дать конструктивную обратную связь по основным ошибкам. Если работаете в группе, то можно попросить 2–3 студентов продемонстрировать свои эссе для совместного обсуждения и выделения сильных сторон.
Write a paragraph (10 sentences) analyzing the symbolism of the “Tyger” in the poem. Discuss what the tiger represents and how it contributes to the overall theme of the poem.
Больше идей для уроков английского с подростками:
6. Vocabulary Exercise
Примечание для учителя: в этом задании может потребоваться «словарик», которые студенты могут сделать до начала занятия. Либо слова можно выбрать прямо на уроке, чтобы составить с ними предложения.
Identify and define three words from the poem that you are unfamiliar with. Use them in sentences of your own to demonstrate understanding.
7. Задания на выбор
Примечание для учителя: следующие задания могут быть рассмотрены по желанию (особенно под номером 5) либо даны как домашние задания.
5. Interpretation Exercise
Imagine you are a contemporary of the poet. Write a letter to William Blake expressing your thoughts and feelings about “The Tyger”. Include your interpretation of its meaning, and any questions you have about its themes or imagery.
6. Creative Task
Write a short story or poem inspired by the themes or imagery in “The Tyger”. You can explore similar themes of creation, power, or fear in your own work.
7. Comparative Analysis
Compare and contrast “The Tyger” with another poem by William Blake, such as “The Lamb”. Analyze how the two poems explore similar or different themes, imagery, and tones.
Надеемся, вам понравился урок! Поделитесь своим мнением в комментариях.