Предлагаем готовый урок грамматики для учащихся старших классов уровня Intermediate, а также для взрослых учеников уровня Pre-Intermediate — Intermediate на отработку словообразования при помощи отрицательных приставок.
В английском языке не существует четкого правила о присоединении отрицательных префиксов, так как они заимствованы из множества языков: французского, латыни, греческого. Нет лучше способа запомнить приставки, чем выполнить ряд упражнений на выбор правильного варианта ответа, тем самым дополнительно пополняя словарный запас учащихся.
Задачи урока:
- активировать навыки словообразования в английском языке при помощи отрицательных приставок;
- использовать изученные слова в речи, понимать различия между приставками.
Цели урока:
- образовательная;
- практическая.
План урока
- Warm up
- Lead-in
- Упражнения на отработку приставок
- Упражнения на запоминание слов
- Отработка приставок в речи
- Sum up
1. Warm up
Для начала обратим внимание учащихся на картинку. Предложим прочитать текст и проверим, могут ли студенты узнавать слова с отрицательными приставками.
Look at this picture and read the text. Try to find words with negative prefixes:
What negative prefixes can you see?
2. Lead-in
Презентуем ученикам правила словообразования при помощи отрицательных приставок. Они смогут облегчить понимание употребления таких префиксов, но, к сожалению, существует много исключений, которые необходимо просто запоминать. Если на уроке есть время, то лучше всего каждое отдельное слово смотреть в словаре.
Let’s try to remember some cases but in this word formation there are more exceptions. Read the rules and complete the examples:
1. We usually add the prefix im- when an adjective starts with the letter ‘m’ or ‘p’: impolite
- possible
- mature
- patient
2. We usually add the prefix il- when an adjective starts with the letter ‘l’: illegal
- logical
- literate
3. We usually add the prefix ir- when an adjective starts with the letter ‘r‘: irregular
- responsible
- relevant
4. There are no exact rules for how we use the prefixes un- and in-, so you have to learn which adjectives take these prefixes. Try to guess or check the dictionary:
- happy
- usual
- comfortable
- formal
- visible
- dependent
5. We use dis-
before a noun: disadvantage
- organized
before h and other consonants as well before a vowel: dishonest
- respect
- able
6. Чтобы лучше запомнить приставку mis—, ассоциируйте ее с чем-то «неправильным», «ошибочным», так как чаще всего она именно в этом значении и употребляется: misfortune
- dial
- leading
- hear
- understand
3. Упражнения на отработку приставок
Упражнение 1. Образуйте слова с помощью отрицательной приставки
Write the negative form of these words by adding a negative prefix: un-, dis-, ir-, il-, in-, or im-:
1. ___comfortable | 6. ___possible | 11. ___legal |
2. ___patient | 7. ___popular | 12. ___polite |
3. ___honest | 8. ___lock | 13. ___like |
4. ___ lucky | 9. ___appear | 14. ___logical |
5. ___formal | 10. ___agree | 15. ___convenient |
Вы можете составлять разные списки слов, чтобы повторять слова многократно. Для офлайн-урока можно сделать карточки с приставками и карточки со словами. Студентам нужно будет составлять слова как пазл. Если у ученика возникнут затруднения, он может проверить себя по словарю.
Упражнение 2. Заполните пропуски, добавляя отрицательную приставку к слову
Complete the sentences by adding the correct pre-fix for each word:
- It’s rather ___polite if you don’t say ‘Please’ a lot in English.
- My husband is extremely generous with his time and money. He is very ___selfish.
- If the traffic is bad, it’ll be ___possible to get to the office on time.
- It’s ___legal to drive along that street; it’s for pedestrians only.
- They have a teenager in a family, the room is always really ___tidy.
- It was completely ___responsible of you to go away for the weekend without telling us.
- Mike’s pretty ___happy about going on holiday with his girlfriend’s parents.
- I never know when to expect the post. It’s so ___regular.
- Taking a large suitcase on a holiday is a bit ___practical.
Упражнение 3. Образуйте отрицательную форму прилагательных
Use the negative prefixes and the adjectives given to complete the sentences:
- possible — honest — sociable — patient
- legal — responsible — pleasant — polite
- My neighbour’s children are so _____. They never say please and thank you.
- Tad’s really _____. He never tells the truth.
- I wish I wasn’t so _____, but I really don’t like going out or talking to new people.
- Don’t be so _____. I’ll be ready in 5 minutes.
- Liz can be really _____ sometimes . She seems like upsetting people.
- This maths problem is _____. I can’t to it.
- I wouldn’t ask Jack to look after my little brother. He’s too _____.
- In Britain, it’s _____ to drive under the age of 17.
4. Упражнения на запоминание слов
Мы видим, что при образовании новых слов, правила не всегда работают и часто рекомендуется просто запомнить слова. Сделаем подборку с дефинициями и соотнесем со словом. Вы можете делать такие списки слов согласно лексической теме, которую вы проходите. Большинство слов —прилагательные, которые подойдут для таких тем, как «Характер», «Семья», «Дети».
Предлагаем подготовить лексику для обсуждения темы «Соседи».
Упражнение 1. Укажите, какие приставки вы используете с этими прилагательными
Which negative prefix do you use with these adjectives? Put them in the correct column:
- friendly, imaginative, kind, reliable, selfish, sociable, tidy, honest, organized, patient, responsible, sensitive
un- | dis- | in-/im-/ir- |
Упражнение 2. Сопоставьте слова с определениями
Match the words with definitions:
- unimaginative, unkind, unreliable, unselfish, unsociable, untidy, dishonest, disorganized, impatient, irresponsible, insensitive
_____ — people are generous and do not think about themselves.
_____ — people are not friendly and do not enjoy being with other people.
_____ — people can’t do on their own, without help.
_____ — people show that they do not love or like people very much.
_____ — people are the ones you can’t trust or depend on.
_____ — people never tell the truth or frankly express their feelings.
_____ — a person who doesn’t keep things neat or clean.
_____ — a person who is not creative.
_____ — a person who hates waiting and always hurries.
_____ — a person who is always late.
_____ — a person who does not feel any emotions when bad things happen.
Больше заданий на отработку грамматики:
Упражнение 3. Подберите прилагательное согласно описанию
Write an adjective to describe each person judging by what they’ve said:
- I hate waiting in a queue. —
- You can’t depend on Ted. —
- His room is messy and he is always late. —
- Oh, that was an awesome film. I could not help crying. —
- Oh no! A party! I hate noisy companies. —
- John, Maria are always arguing. They are rude. —
- You count every cent; you are so reasonable in spending money. —
- No new ideas! I am miserable. I am not so creative anymore! —
5. Отработка приставок в речи
Давайте отработаем с учениками ту же тему «Соседи», что была в предыдущем разделе. Ребятам при этом нужно использовать специальную лексику.
A. What do you know about your neighbours?
- What kind of neighbour are you? (Hospitable, polite, friendly, helpful)
- Can you ask a neighbour to do you a favour? What could it be? (Water flowers, walk a dog, clean the flat)
- A good neighbour is a person who _____.
B. Describe your neighbors.
- Their children never say hello. (impolite)
- It is a strange smell out of their flat. (untidy)
- They do not walk their dog regularly. (disorganized)
- She is unemployed. (irresponsible)
- That couple is always arguing with other neighbors. (unkind)
- That guy is an IT specialist, very introverted. (unsociable)
- If that person asks to borrow money, never lend him. By the way, he can even lie a lot. (unreliable dishonest)
- I saw their children in a supermarket in the queue. They were extremely naughty. (impatient)
6. Sum up
Отрицательные приставки в английском языке дают возможность составлять новые слова и расширять словарный запас. Эта тема требует повторения, так как в ней много исключений из правил. Делайте небольшие Revision со своими учениками время от времени в виде кроссвордов, викторин.
Например, предложите пройти тест и запомнить словосочетания.