Развивать язык через популярные ситкомы очень увлекательно. Они помогают пополнить словарный запас, улучшить понимание ситуативной лексики и нюансов в употреблении слов и выражений в реальной живой ситуации: функциональных речевых стереотипов, устойчивых выражений для передачи эмоциональной реакции.
Материал предназначен для уровня Intermediate учеников от 15 лет и взрослых.
Изучение языка по ситкомам поможет
- развить навыки понимания разговорной речи;
- расширить словарный запас, особенно выражениями из повседневной жизни;
- улучшить произношение;
- развить навыки аудирования;
- улучшить понимание культурных особенностей носителей языка.
План урока:
1. Warm-up
Начните урок с общих вопросов, которые погрузят ученика в тему обсуждения на уроке.
- How do cultural differences impact decision-making processes?
- What role does compromise play in making group decisions?
- How can personal preferences and biases affect decision-making in a group setting?
- Is it better to prioritize individual needs or the collective good when making group decisions?
- How do you handle splitting bills with friends in social situations?
- Do you think it’s important to address financial differences among friends?
- How do you navigate social situations where money becomes a sensitive topic?
Предложите ученику рассмотреть эти вопросы на примере популярных ситкомов: The big bang theory и Friends.
Посмотрите два отрывка видео без субтитров.
2. Vocabulary Expansion
Отработайте с учеником ключевые выражения и правила их употребления.
Friends
- to feel like — to have the sensation or impression of wanting or desiring something
- everyone owes 28 bucks — everyone is required to pay 28 dollars
- not gonna happen — it will not occur or come to pass
- to be happy you got promoted — to feel pleased or satisfied about receiving a job promotion
- it’s no big deal — it is not significant or important
- money as an issue — financial matters causing problems or difficulties
- Ross’s birthday hoopla — celebration or excitement surrounding Ross’s birthday
- there’s gonna be a hoopla — there will be a fuss or commotion
- to catch them on — to confront or find someone in the act of doing something
В качестве более усложненного задания можно дать ученику упражнение на поиск эквивалента каждого выражения.
Соединить Phrases и Definitions:
The big bang theory
Phrases
- to walk through it
- order is predicated on four dumplings
- entrees divided amongst four people
- it’s no longer a dumpling
- Once you cut it open
- to put his needs ahead of the collective
- a middle ground
- I’m going to take my scooter out for a little spin
- You drove your own son out of the house
- And don’t you take that tone with me, you gold digger.
- I’m out of here
Definitions:
- a. not existing or happening now.
- b. moving in one side and out of the other side of (an opening, channel, or location).
- c. a position or solution that lies between two extremes.
- d. expressing a desire or intention to leave a place or situation.
- e. based on or depends on.
- f. distributed among a group of people or things.
- g. after slicing or separating something to reveal its interior.
- h. prioritizing individual desires over the interests of the group.
Выпишите новые слова с учеником и попросите выписать недостающие слова, с которыми ученик столкнулся впервые на уроке:
- divided amongst
- middle ground
- through
- it’s no longer
- is predicated on
- i’m out of here
- putting his needs ahead of the collective
- once you cut it open
- _______________
Вам могут быть интересны и другие планы уроков английского языка:
3. Grammar focus
Для отработки грамматических конструкций предложите ученику упражнение Fill in the gaps:
The big bang theory
1. As I walk _______________the park, I feel at peace with nature.
2. The entrees were divided _______________ the four people at the table.
3. Once you add the sauce, it’s no _______________ a simple dumpling.
_______________, the truth will be revealed.
4. He always puts his needs _______________of the collective good.
5. They found a _______________ ground where everyone was satisfied.
6. You _______________ your own son out of the house with your actions.
7. And don’t you _______________that tone with me, young man.
8. I’ve had enough of this, I’m _______________(9) of here.
Либо усложненный вариант без предлагаемых вариантов на повторение пройденных слов:
Friends
1. I ___ like going for a walk in the park.
2. After the group dinner, everyone realized they each _____ 28 bucks.
3. I asked for a raise, but my boss said it’s not gonna ______.
4. Sarah was ecstatic to be happy she ________ manager.
5. Don’t worry about the small mistake, it’s no big _____.
6. With all the decorations and guests arriving, there’s gonna be a _______ tonight.
7. I caught them ____ camera sneaking into the kitchen to eat the cake before the party.
4. Quiz
Включите повторно каждое видео и подробно обсудите с учеником, проанализируйте его, используя новые фразы, повторяя интонацию героев по видео отвечая на следующие вопросы:
The big bang theory
- How does the group’s standard order change due to the issue with the dumplings?
- What is the main concern about dividing the dumplings amongst four people?
- Why does Sheldon believe cutting the dumpling into thirds makes it no longer a dumpling?
- What is the consequence of ordering three orders of dumplings instead of four?
- How does the group plan to handle any extra food leftover from their order?
- Why is it deemed impossible to proceed without Walowitz present?
- What alternative suggestion is made for dining out instead of ordering Chinese food?
Какое название больше подходит второму видео (Friends):
- Monica’s Extravagant Prom Night Celebration.
- Splitting the Bill After a Group Dinner.
- The Secret Financial Struggles of Friends.
На уроках английского могут быть полезны и эти материалы:
5. Summary/role-play
- Предложите ученику составить список своих любимых блюд китайской кухни. Поощряйте использовать английский язык, чтобы обсудить, почему нравится каждое блюдо и какие ингредиенты в них содержатся.
- Выберите определенное блюдо и попросите спланировать меню китайской кухни для группы из четырех человек. Необходимо определиться с количеством пельменей и первых блюд, учитывая дилемму, описанную в отрывке из The big bang theory. Нужно сделать свой выбор меню и обосновать его.
В качестве домашнего задания или на уроке проработайте с учеником следующий диалог, где ученик должен выступить в роли любителя китайской кухни, а вы в роли его товарища, взяв за основу The big bang theory.
Teacher: Sounds good. But I don’t eat pork, can we make sure to order vegetarian dumplings?
Student: ______________________
Teacher: That’s a good idea. We can get two entrees divided amongst four people.
Student: ______________________
Teacher: I see your point, but my husband always likes to put his needs ahead of the collective.
Student: ______________________
Teacher: That sounds fair. By the way, did you hear that Karen’s son moved out of the house?
Student: ______________________
Teacher: Don’t you take that tone with me. You don’t know the whole story.
Student: ______________________
Teacher: Wait, let’s not fight over dumplings. We should focus on our grammar lesson.
В конце урока посмотрите еще раз оба видео и подведите итоги изученного материала, обсудите с учеником, насколько интересными могут быть ситкомы в изучении английского языка. Также предложите ученику самому выбрать сериал для нового урока и использовать пройденный материал на практике вне класса.
Добрый день. А почему нет ключей к заданиям? Это же крайне неудобно, особенно, если материалом нужно воспользоваться быстро?