Развивать язык через популярные ситкомы очень увлекательно. Они помогают пополнить словарный запас, улучшить понимание ситуативной лексики и нюансов в употреблении слов и выражений в реальной живой ситуации: функциональных речевых стереотипов, устойчивых выражений для передачи эмоциональной реакции.

Материал предназначен для уровня Intermediate учеников от 15 лет и взрослых.

Изучение языка по ситкомам поможет

  • развить навыки понимания разговорной речи;
  • расширить словарный запас, особенно выражениями из повседневной жизни;
  • улучшить произношение;
  • развить навыки аудирования;
  • улучшить понимание культурных особенностей носителей языка.

План урока:

  1. Warm-up
  2. Vocabulary Expansion
  3. Grammar focus
  4. Quiz
  5. Summary/role-play

Преподавайте английский в Skyeng Premium!

Приглашаем учителей на самое высокооплачиваемое направление. Доход до 100 000 ₽ в месяц и больше, гибкое расписание, мотивированные ученики.

Подать заявку
banner eng 5 Skyteach

1. Warm-up

Начните урок с общих вопросов, которые погрузят ученика в тему обсуждения на уроке.

  1. How do cultural differences impact decision-making processes?
  2. What role does compromise play in making group decisions?
  3. How can personal preferences and biases affect decision-making in a group setting?
  4. Is it better to prioritize individual needs or the collective good when making group decisions?
  5. How do you handle splitting bills with friends in social situations?
  6. Do you think it’s important to address financial differences among friends?
  7. How do you navigate social situations where money becomes a sensitive topic?

Предложите ученику рассмотреть эти вопросы на примере популярных ситкомов: The big bang theory и Friends.

На образовательной платформе онлайн-школы Skyeng можно найти много полезных и современных готовых материалов на лексику из ситкомов. А также здесь удобно разъяснять лексические нюансы: правильное ударение, произношение слов, широко распространенный перевод того или иного слова или выражения и его малоизвестное локальное значение, различные акценты, на которых говорят в разных частях англоязычных стран.

Посмотрите два отрывка видео без субтитров.

2. Vocabulary Expansion

Отработайте с учеником ключевые выражения и правила их употребления.

Friends

  1. to feel like — to have the sensation or impression of wanting or desiring something
  2. everyone owes 28 bucks — everyone is required to pay 28 dollars
  3. not gonna happen — it will not occur or come to pass
  4. to be happy you got promoted — to feel pleased or satisfied about receiving a job promotion
  5. it’s no big deal — it is not significant or important
  6. money as an issue — financial matters causing problems or difficulties
  7. Ross’s birthday hoopla — celebration or excitement surrounding Ross’s birthday
  8. there’s gonna be a hoopla — there will be a fuss or commotion
  9. to catch them on — to confront or find someone in the act of doing something

В качестве более усложненного задания можно дать ученику упражнение на поиск эквивалента каждого выражения.

Соединить Phrases и Definitions:

The big bang theory

Phrases

  1. to walk through it
  2. order is predicated on four dumplings
  3. entrees divided amongst four people
  4. it’s no longer a dumpling
  5. Once you cut it open
  6. to put his needs ahead of the collective
  7. a middle ground
  8. I’m going to take my scooter out for a little spin
  9. You drove your own son out of the house
  10. And don’t you take that tone with me, you gold digger.
  11. I’m out of here

Definitions:

  • a. not existing or happening now.
  • b. moving in one side and out of the other side of (an opening, channel, or location).
  • c. a position or solution that lies between two extremes.
  • d. expressing a desire or intention to leave a place or situation.
  • e. based on or depends on.
  • f. distributed among a group of people or things.
  • g. after slicing or separating something to reveal its interior.
  • h. prioritizing individual desires over the interests of the group.

Выпишите новые слова с учеником и попросите выписать недостающие слова, с которыми ученик столкнулся впервые на уроке:

  1. divided amongst
  2. middle ground
  3. through
  4. it’s no longer
  5. is predicated on
  6. i’m out of here
  7. putting his needs ahead of the collective
  8. once you cut it open
  9. _______________

Вам могут быть интересны и другие планы уроков английского языка:

3. Grammar focus

Для отработки грамматических конструкций предложите ученику упражнение Fill in the gaps:

 The big bang theory

 amongst, middle, ahead, once you cut it open, longer, take, through, out, drove

1. As I walk _______________the park, I feel at peace with nature.
2. The entrees were divided _______________ the four people at the table.
3. Once you add the sauce, it’s no _______________ a simple dumpling.
_______________, the truth will be revealed.
4. He always puts his needs _______________of the collective good.
5. They found a _______________ ground where everyone was satisfied.
6. You _______________ your own son out of the house with your actions.
7. And don’t you _______________that tone with me, young man.
8. I’ve had enough of this, I’m _______________(9) of here.

Либо усложненный вариант без предлагаемых вариантов на повторение пройденных слов:

Friends

1. I ___ like going for a walk in the park.
2. After the group dinner, everyone realized they each _____ 28 bucks.
3. I asked for a raise, but my boss said it’s not gonna ______.
4. Sarah was ecstatic to be happy she ________ manager.
5. Don’t worry about the small mistake, it’s no big _____.
6. With all the decorations and guests arriving, there’s gonna be a _______ tonight.
7. I caught them ____ camera sneaking into the kitchen to eat the cake before the party.

О Skyeng Premium: высоком доходе
для учителей и уроках

Рассказываем про узкие запросы учеников, выгоду для преподавателя, правила отбора.

Узнать подробно
banner help new1 Skyteach
Другие статьи о преподавании в Skyeng для учителей английского:

4. Quiz

Включите повторно каждое видео и подробно обсудите с учеником, проанализируйте его, используя новые фразы, повторяя интонацию героев по видео отвечая на следующие вопросы:

 The big bang theory

  1. How does the group’s standard order change due to the issue with the dumplings?
  2. What is the main concern about dividing the dumplings amongst four people?
  3. Why does Sheldon believe cutting the dumpling into thirds makes it no longer a dumpling?
  4. What is the consequence of ordering three orders of dumplings instead of four?
  5. How does the group plan to handle any extra food leftover from their order?
  6. Why is it deemed impossible to proceed without Walowitz present?
  7. What alternative suggestion is made for dining out instead of ordering Chinese food?

Какое название больше подходит второму видео (Friends):

  1. Monica’s Extravagant Prom Night Celebration.
  2. Splitting the Bill After a Group Dinner.
  3. The Secret Financial Struggles of Friends.

На уроках английского могут быть полезны и эти материалы:

5. Summary/role-play

  1. Предложите ученику составить список своих любимых блюд китайской кухни. Поощряйте использовать английский язык, чтобы обсудить, почему  нравится каждое блюдо и какие ингредиенты в них содержатся.
  2. Выберите определенное блюдо и попросите спланировать меню китайской кухни для группы из четырех человек. Необходимо определиться с количеством пельменей и первых блюд, учитывая дилемму, описанную в отрывке из The big bang theory. Нужно сделать свой выбор меню и обосновать его.

В качестве домашнего задания или на уроке проработайте с учеником следующий диалог, где ученик должен выступить в роли любителя китайской кухни, а вы в роли его товарища, взяв за основу The big bang theory.

Student: Hey, let’s go to that new Chinese restaurant and try their famous dumplings.
Teacher: Sounds good. But I don’t eat pork, can we make sure to order vegetarian dumplings?
Student: ______________________
Teacher: That’s a good idea. We can get two entrees divided amongst four people.
Student: ______________________
Teacher: I see your point, but my husband always likes to put his needs ahead of the collective.
Student: ______________________
Teacher: That sounds fair. By the way, did you hear that Karen’s son moved out of the house?
Student: ______________________
Teacher: Don’t you take that tone with me. You don’t know the whole story.
Student: ______________________
Teacher: Wait, let’s not fight over dumplings. We should focus on our grammar lesson.

Кто вы из великих педагогов?

Узнайте об этом, ответив на 6 вопросов,
и получите подарок! 🎁

Пройти тест
banner article new 16 Skyteach

В конце урока посмотрите еще раз оба видео и подведите итоги изученного материала, обсудите с учеником, насколько интересными могут быть ситкомы в изучении английского языка. Также предложите ученику самому выбрать сериал для нового урока и использовать пройденный материал на практике вне класса.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.

×