Сложно говорить о современных технологиях? First Conditional звучит страшно и непонятно? Этот план-конспект позволит легко объяснить грамматическую конструкцию First Conditional учащимся 9 классов и использовать ее, общаясь в контексте современных технологий.
Цель урока: говорить о будущих технологиях, используя грамматику и вокабуляр урока.
Грамматика урока: First Conditional.
Лексика урока: использование технологий.
План урока:
- Введение в тему
- Представление лексики
- Отработка лексики
- Введение First Conditional
- Отработка грамматической структуры
- Практика говорения: технологии будущего
- Итоги урока
1. Введение в тему урока / Warm-up. Lead-in
Чтобы вызвать интерес к теме, а не просто ее объявить, всегда предлагайте ученикам иллюстрацию и задавайте наводящие вопросы, провоцируя учеников на диалог.
Student: I see an MP3 player, earphones, a smartphone, a fitness bracelet, a smart watch. (Picture Freepik.)

Чтобы вызвать интерес, учитель может спросить:
- Have you got such devices?
- Why do people use these devices in sport?
А затем сказать: Well done! Now let’s see what our today’s lesson is about.
Попросите студентов угадать тему урока: Guess the topic of today’s lesson.


2. Представление лексики / Present vocabulary
Учитель может сказать:
- Let’s learn some new words that we use to talk about different devices.
- Look at the words. Do you know any of them?
Далее отработаем произношение, соотнесем картинки со словами:
- Let’s drill pronunciation of these words. So, repeat the words after me!
- Let’s now match the words with the pictures.
a tablet | Подобрать картинки |
a keyboard | |
earphones | |
a screen | |
an ebook reader | |
a mouse | |
a USB cable |
3. Отработка лексики
Задание А. Игра
Отгадать слово, существительные. Можно использовать таймер.
- A tablet is like a large phone and small laptop built into one. — a tablet
- You use this device to store thousands of books. — an ebook reader
- You use it to type a message to your friend. — a keyboard
- It is something you look at while watching a film. — a screen
- You use it to connect your mobile phone to your laptop. — a USB cable
- You use it to click on something on your computer. — a mouse
- You use them to listen to music and not to disturb other people. — earphones
Больше интересных идей по теме:
Задание В. Отрабатываем глаголы, связанные с технологиями / Practice some verbs connected to technologies
Look at the words. Do you know any of them?
switch on |
switch off |
delete |
save |
download |
send an email |
store |
What words are new? Let’s create situations where we can use them and explain the words.
- What can we switch on/off? (We can switch on/off a TV, a computer.)
- If you do not need this word, info, a folder, what do you do? (delete)
- If you want to keep a photo, a file, you (save) it.
- If you want to watch a film or play a game and have it on your PC, you (download) it.
- If you need to have information on paper, you (print) it.
- If you do not print photos, where do you store them? (I store them…)
- If you need to keep in touch with somebody, you (send an email).
Задание С. Составьте предложения, соблюдая порядок слов / Order the words to make questions
- If not this watch film, switch off you do a TV.
- photos I do them print, I store in not a folder.
- film Let’s a and download watch it.
4. Введение First Conditional
Покажите ученикам предложения с конструкцией First Conditional. Задайте вопросы, чтобы они сами вывели правило.
- Look at the sentences. What tenses are used in them?
- What part do we use Present Simple in? (if-part)
- What part do we use Future Simple in? (main part)
Positive: If you study hard, you’ll have good marks.
Negative: If you don’t do your homework, you will not get a good mark.
Questions: If you do not use the computer, will you switch it off?
We use the Present Simple in the if-clause.
Вам могут пригодиться и эти материалы по теме “Conditional“:
5. Отработка грамматической структуры
Задание А. Выберите правильный вариант / Choose the correct option in each sentence and answer the questions
- If you do not use / will not use your laptop, you will switch it off.
- If you will print / print photos, we will have a photo album.
- What will happen if you do not save / will not save this link?
- Are we talking about past, present or future? (future)
- Is the situation real? (real)
Задание B. Соотнесите части предложений / Match the parts of the sentences
If you want to download a new game, | you will print a document. |
If you switch off your laptop, | you will use an application. |
If you click on this icon, | you will not work. |
If you want to listen to music, | you will download them. |
If you want to have a lot of books in your gadget, | you will use your headphones. |
6. Практика говорения: технологии будущего
Задание А. Составь предложение / Make the sentences
- robots / become / more intelligent than people…
- people / live on Mars…
- people / live / in very high buildings…
- a company / invent waterproof phones…
Задание B. Закончи предложение своими идеями / Finish your teacher’s sentences
- If we have driverless cars, …
- If people have chips in their bodies, …
- If children use the internet, …
- If a robot does household chores, …
- If I have VR glasses, …
7. Итоги урока
В конце урока можно спросить учеников какими устройствами они пользуются, а также, применяя First Conditional, сказать, что будет, если не сможешь пользоваться телефоном, интернетом, искать информацию, сохранять ее.
Этот конспект поможет вашим студентам овладеть лексикой и грамматикой урока и легко говорить о будущих технологиях.