Present Continuous, to be going to и Future Simple: как научить подростков говорить о будущем
Большинство учебных пособий знакомит учеников начальной школы с грамматической формой Future Simple. Выучив правило, ученики используют его во всех случаях, когда говорят о будущем. Многие школьники не верят, что для выражения будущего времени мы далеко не всегда используем Future Simple. Как же говорить о будущем, не используя будущее время? Поможем ребятам разобраться.
Содержание:
1. Если мы говорим о личных планах
Как чудесно бывает помечтать о предстоящих каникулах, отпуске или просто холодном вечере под теплым пледом с чашечкой горячего чая… «Что ты делаешь на выходных? Я иду в кино. – А я еду на море!» Мы не задумываемся, но в русском языке часто употребляем настоящее время, говоря о будущем. Почему? Если мы уверены в том, что запланированное нами действие случится, мы говорим о нем в настоящем времени, то есть, как будто оно уже сейчас происходит.
Грамматические формы глаголов, которые мы используем для выражения будущего времени, говоря о будущих действиях своих или других людей, можно представить в виде простой таблицы:
** 50-70% plan — это действие, которое мы запланировали, но допускаем, что оно может не состояться, это скорее намерение, а еще не план. В русском языке в этом случае мы часто говорим «собираюсь сделать». Фактически граница между «100% plan» и «50-70% plan» определяется говорящим, его отношением к действию, о котором он говорит.
Для закрепления материала предложим несколько упражнений.
Упражнение 1
Read the to-do lists of some teens and write about their plans.
№ | to-do list | plan for the next week |
1. | book a hotel, buy a swimsuit, buy tickets. | Example, 1) She is travelling to the sea. 2) She is going on holiday. 3) She is swimming in the sea. |
2. | buy a camera, buy a tent, take a mosquito repellent. | 1) 2) 3) |
3. | call my friends, buy cinema tickets, ask mum for permission. | 1) 2) 3) |
4. | order pizza, call friends, clean my room. | 1) 2) 3) |
5. | learn the math rules, buy a black pen, practice math problems. | 1) 2) 3) |
Упражнение 2
Create and write your plans for the next week/the first week of summer/ the New Year holidays week, etc.
Agree with your friend (a classmate or a teacher) to go to the cinema, go shopping and walk together next week.
Example,
A: What are you doing on Monday?
B: I am busy. I am visiting the dentist. How about Tuesday?
A: Sorry. I am helping my mum with household chores. What are you doing on Wednesday evening?
B: I am free!
2. Если мы «предсказываем» будущее
Если мы пытаемся предугадать или предсказать события в будущем, то мы используем следующие грамматические формы:
Упражнение 3
Dialogue 1. Choose the correct option.
A: What are you doing next weekend?
B: I am 1) visiting / am going to visit / will visit my grandparents. It’s my grandpa’s birthday next Sunday. What about you?
A: Well, I don’t know, really. Probably, 2) I am watching / am going to watch / will watch a film. How old is your grandpa?
B: He’s seventy-two. On Sunday he 3) is being / is going to be / will be seventy-three. Why don’t you come with me to my grandparents? My family will be happy to see you!
A: Thank you! Ok, 4) I am going / am going to go / will go with you! Thank you so much for the invitation!
B: You are welcome! Don’t forget, next Friday we 5) are celebrating / are going to celebrate / will celebrate the first day of summer! I’ve already booked a table in the cafe and bought tickets for that film, remember?
A: Of course! I 6) am looking / am going to look / will look forward to it!
Dialogue 2
Imagine you are listening to some friends, watching a football match.
Fill in the gaps in the dialogue.
A: Look! Our team is amazing today! They are so fast! I think they 1) _________ (win)!
B: Well, I wouldn’t be so sure. Look, the yellow card!
A: Oh. no! I hope the players 2) ________ (concentrate) on the game more!
B: What is the coach doing?
A: He 3) ___________ (change) the players. Look! There are new boys on the pitch.
B: I believe, it 4) __________ (help).
Dialogue 3
A: What is your favourite school subject?
B: It’s IT. I love new inventions and hi-tech devices.
A: Do you think the world _________ (change) a lot in 50 years?
B: I am sure it will! Now the scientists ___________ (work) on new projects, I’m sure they _____ (develop) our life a lot!
Простые и яркие схемы с использованием диалогов помогут ребятам понять и запомнить правила употребления грамматических форм для выражения будущего времени. Желаем продуктивных уроков!
А как у ваших учеников обстоят дела с разговорами о будущем?