Продолжаем серию статей об умении медиации. Ранее мы уже рассказывали о том, что такое медиация и какие принципы работы над умением рекомендуется использовать. Теперь рассмотрим основные стратегии медиации в аудировании и упражнения для работы по ним.
Содержание:
Стратегии медиации в аудировании
Согласно требованиям CEFR, необходимо сформировать универсальные стратегии медиации по двум направлениям:
Стратегии для объяснения нового | Стратегии редактирования текста |
Соотнесение с уже изученным материалом/знанием (linking to previous knowledge) | Дополнение информации в тексте (amplifying a dense text) |
Адаптация языка (adapting language) | Оптимизация содержания текста (streamlining a text) |
Разложение сложной информации на составные части (breaking down complicated information) |
Их можно формировать на различном материале.
10 упражнений
Предлагаем 10 упражнений, которые можно использовать:
- на этапе разминки (warm-up);
- для свободной практики (freer practice);
- как мини-комплекс для формирования стратегий.
В первом и втором случае выбирайте только одно задание.
1. Соотнесение с уже изученным материалом/знанием
Упражнение 1
Look at the title of the audio and answer three questions.
1. What sphere of life / subject is the audio going to be about (health, relationships, science, etc.)? | |
2. Have you ever read about / listened to the texts on this topic? | |
3. What can you say about the topic before you listen to the audio? |
2. Адаптация языка
Упражнение 2
a) Match the words from the audio with the synonyms.
b) Listen to the audio and tick (✓) the words from the previous task you’ve heard.
c) Retell the key points of the audio, using the synonyms to the words you’ve heard.
Упражнение 3
a) Listen to the audio and write down any idea of the speaker.
b) Now rewrite the idea, so that it’s understandable to different people:
Explain the idea to a child | |
Explain the idea to an A2 student of English | |
Explain the idea to a person who isn’t interested in the topic |
3. Разложение сложной информации на составные части
Упражнение 4
a) Listen to the audio and write down one piece of information in each category:
Dates | |
Names | |
Places | |
Emotions |
b) In pairs. Listen to the audio again, write down some details about the data you have already recorded. Then, ask your partner about the information and explain it.
Пример работы в паре:
S1: Did you hear the name Alice in the audio?
S2: No, I didn’t.
S1: It’s the main character in the story.
S2: OK. And do you remember what happened in 1928?
S1: Hm… I think it’s the year when the book was published…
S2: Yes, and it’s also the year when this author gave the first interview.
Если вы работаете один на один, то проведите сами такой диалог со студентом.
Упражнение 5
a) Listen to the audio and draw three ideas that you heard.
b) In pairs. Show the pictures to your partner. They have to guess the ideas.
Другие полезные статьи:
4. Дополнение информации в тексте
Упражнение 6
Read the short text about _____. Listen to the audio on the same topic. Fill in some additional information to the text.
Пример упражнения по материалам УМК «Solutions Intermediate»:
Margaret Fuller was a __________, born on May 23, 1810, in Cambridgeport, Massachusetts __________. She was the first woman to use the Harvard College library. Her most influential work, «Woman in the Nineteenth Century» (1845), is considered a foundational text of American feminism, advocating for women’s equality and intellectual fulfillment.
In 1844, Fuller became a literary critic for the New York Tribune. She also __________. Among her interests were jobs, __________.
Аудио к упражнению вы найдёте на сайте Oxford University Press, трек 1.27. Текст к заданию создан с помощью сервиса Perplexity.ai.
Возможные варианты дополнений от учеников:
- Cambridge is a city on the East coast of the USA, near Boston.
- She wrote reviews for newspapers.
- She wanted to change people’s attitude to Native Americans and African Americans.
Упражнение 7
Read the article from a Russian newspaper. Then, listen to the audio in English on the same topic. What details could you add to the information given in the audio? Complete the table.
About the people | |
About the dates | |
About the places |
Рекомендуем использовать упражнение при изучении тем Environmental Problems, Fashion, Culture. В качестве русскоязычного текста используйте публикации из таких газет, как Metro и «Российская газета», а также из других газет и журналов на русском языке.
5. Оптимизация содержания текста
Упражнение 8
Listen to the audio and look at the summary of the audio. Underline the ideas that were not mentioned.
Пример задания по материалам сайта News in Levels:
Joanne explains that she labelled images and videos, including violent and upsetting content. Stacy, another worker, checked TikTok videos and saw scenes such as accidents and crimes. Many workers feel stressed and have nightmares about being less productive. Some companies offer therapy, but it is not enough.
Experts say AI companies should pay workers fairly and provide better conditions. Workers are now forming groups to fight for their rights. There are already more than 1000 workers. If nothing changes, more workers will have problems while big companies make a lot of money.
Используйте аудио к этому тексту.
Ответ к тексту (что не было упомянуто):
- office;
- less than an ordinary shop assistant;
- about being less productive;
- there are already more than 1000 workers.
Упражнение 9
Listen to the audio and tell the idea of it in 10/20/30 words.
Упражнение 10
Listen to the audio and choose the information that might be interesting to a particular profession.
Interesting to a scientist | |
Interesting to a journalist | |
Interesting to an actor |
Представлен примерный список профессий, вы можете изменить его для ваших целей. Необходимо распределить профессии между учениками, чтобы во время прослушивания каждый выписывал только ту информацию, которая интересна конкретному специалисту.
Упражнение подойдёт к аудио, которые посвящены интересным научным фактам или содержат разнообразные данные (даты, имена, места).
Рекомендуемая литература
Если вы хотите узнать больше о стратегиях медиации и о заданиях по их освоению, используйте материалы Европейского центра современных языков:
- Teaching material database.
- Guidelines for using the CEFR-CV descriptors in designing cross-linguistic mediation tasks.
Универсальность приведённых упражнений позволяет использовать их в любом контексте, сокращать время подготовки к урокам, а также вносить разнообразие в материалы УМК.