Сфера искусственного интеллекта стремительно развивается, и порой становится невозможно отследить все новости. Собрали последние новинки, которые вы можете обсудить с учениками на уроках английского языка. Задания направлены на отработку говорения, словарного запаса и чтения. Подходят взрослым с уровнем Upper Intermediate и выше.
В статье:
- Задание 1. Технологии и изучение языков
- Задание 2. Музыка от ИИ
- Задание 3. Помощь в ситуациях
- Задание 4. Взломы и возможности
Задание 1. Технологии и изучение языков
Покажите ученикам фотографию наушников и задайте вопрос.
Look at the picture. What do you see?

- How often do you use earphones/headphones, and what do you mostly use them for?
- Consider some unusual functions that they will be able to provide in the future.
Затем покажите заголовок статьи «Apple Plans AirPods Feature That Can Live-Translate Conversations» и узнайте, слышали ли студенты про эту новость.
Look at the heading «Apple Plans AirPods Feature That Can Live-Translate Conversations». Have you heard this news before?
Покажите слова из публикации, которые могут быть не знакомы ученикам. Попросите прочитать и дать объяснения тех слов, которые они знают, и попробовать угадать значения остальных. Затем откройте статью и дайте некоторое время на просмотр новой лексики в контексте.
Look at the words from the article you are going to read. Are there any new words?
- earbuds — very small headphones worn inside the ears;
- in-person — an act of being physically present;
- capability — the power or ability to do something;
- to be tied — to be related to something and dependent on it
- rival — a person, group, etc. competing with others for the same thing or in the same area;
- in-house — internally;
- meanwhile — until something expected happens, or while something else is happening;
- spokeswoman — a woman who is chosen to speak officially for a group or organization;
- to decline — to politely refuse;
- broad — wide;
- overhaul — a thorough examination of machinery or a system, with repairs or changes made if necessary;
- to revamp — give new and improved form, structure, or appearance to;
- to bolster — to support or strengthen;
- steadily — in a regular and even manner;
- enhancement — an increase or improvement in quality, value, or extent;
- to require — to claim or ask for by right and authority;
- built-in — forming an integral part of a structure;
- to roll out — to officially launch or introduce a new product or service.
Read the article and discuss it with your teacher.
- What do you think of this feature?
- What are some advantages and disadvantages?
Brainstorm some reasons why it is still important to learn languages rather than relying on technology.
- It develops cognitive abilities and trains the brain.
- It helps prevent age-related diseases, including dementia.
- It makes you independent of technology (after all, you never know when the battery might die).
Задание 2. Музыка от ИИ
Откройте сайт Jammable, выберите несколько записей известных музыкантов и включите их. Задача учеников — попробовать назвать исполнителя. Дождитесь ответа и проясните, что все песни созданы искусственным интеллектом. После этого приведите факт из статьи «AI Song Cover Craze: How Much Does It Cost Music Artists?».
Listen to the songs. Can you guess who the performer is? Which of them do you think are AI-made?
Read the facts from an article and answer the question below.
Did you know that AI can now recreate famous singers’ voices to perform new covers? Some AI-generated covers have gone viral online, getting millions of views and sparking debates about the future of music and originality.
- What do you think are some disadvantages of AI creating music?
Теперь вам можете полностью открыть эту же статью и попросить учеников прочитать введение, ключевые выводы, чтобы дальше поделиться своим мнением. Дайте список слов, которые нужно использовать в речи.
Предложите также обсудить вопросы:
- How do you feel about AI recreating a famous singer’s voice? Do you think it’s creative or problematic?
- Do you think AI music crosses a line?
- Will AI covers change the music industry? In what ways?
- What are some advantages of using AI in the music industry?
- If you could choose any artist’s voice for an AI cover, who would you pick and why?
- Why do you think people enjoy AI-generated covers of popular songs?
Если ученики хотят углубиться в тему, обсудите ещё одну статью — «Can AI Music Be Made Ethically? 200+ Musicians Weigh In», из которой они узнают об отношении артистов к использованию искусственного интеллекта в музыке.
Также можете включить песню «Flying Through Time» — для её создания был использован искусственный интеллект. Дайте учащимся подумать, что это может быть, затем расскажите, что автор песни напела ИИ-приложению мелодию и изложила смысл, который хотела вложить в текст, и нейросеть на основе этого создала песню. В конце послушайте её ещё раз, узнайте, нравится ли она ученикам, и при желании разберите слова.
The song’s author hummed a melody to the AI application and conveyed the meaning she wanted to put into the song, and the AI created this song.
Задание 3. Помощь в ситуациях
Покажите скриншоты с сайта Pinterest или сцену из сериала «Друзья» (сезон 7, эпизод 19, минута 18:00), где один из героев пытается найти слова для объяснения своего поступка.
Look at the screens from the TV series «Friends». What problem does Ross have?
He can’t find words to explain his behavior.
Затем спросите:
- Do you think AI would respond better? Why (not)?
Включите рекламный ролик от Cluely и после просмотра спросите, что пошло не так во время свидания.
Watch the commercial and say what went wrong on the date.
- What is the idea of this AI tool?
- What are some advantages and disadvantages of this AI assistant?
- Would you like to use it? If so, where and how? (In interviews, on dates, in negotiations, in daily life, etc.)
- In the commercial, a schoolboy pretends to be an adult to impress a girl. Everything goes perfectly until the waiter brings him juice instead of a cocktail — and everything falls apart.
- It suggests what to say and when to stay silent.
Больше интересных статей по нейросетям:
Задание 4. Взломы и возможности
Покажите фотографию и задайте вопрос.
Look at the picture. What do you see?

- Have you ever been hacked? What did you do?
Look at the pictures below. Do you believe it’s possible to hack into the following networks? Why (not)?



For example, I believe it is possible to hack a hotel room lock system.
All of these systems have been hacked!
- Casino Gets Hacked Through Its Internet-Connected Fish Tank Thermometer
- Road Sign Hacked and Shows ‘Godzilla Attack! Turn Back’
- The Hotel Room Hacker
- Which story seems to be the most incredible?
- Do you think AI can help fight hackers? If so, how?
Дождитесь ответа и предложите студентам ситуацию, в которой им предстоит дать совет другу. После того как они озвучат рекомендацию, откройте заявление от Google про ИИ-ассистента, который поможет вернуть взломанные YouTube-каналы.
Imagine that your friend has a million subscribers on YouTube. They call to tell you that their account has been hacked. What can you recommend them to do? Read the announcement by Google developers. What do you think of it? Would you like other social networks to have the same feature? Which ones?
После посмотрите видео «Hacker Breaks Down 26 Hacking Scenes From Movies & TV» до 03:28. Задача учеников — расставить упомянутые фразы по правильным категориям.
Watch the video and put the things mentioned in the correct column.
Accurate representation: | Inaccurate representation: |
Accurate representation: hacking into a traffic light system; polymorphic code; binary data.
Inaccurate representation: pop-ups; 3D visual interface; pretty interfaces.
В конце урока покажите информацию про индустрию искусственного интеллекта из статьи «Artificial Intelligence (AI) Market Size, Share, and Trends 2025 to 2034» и обсудите вопросы.
Read the facts about the AI market and discuss the questions with your teacher.
Did you know that the global AI industry has already reached $638.23 billion in 2024 and is expected to reach around $3,680.47 billion by 2034? From chatbots to self-driving cars, AI is quickly becoming a part of everyday life across many sectors.
- What are some examples of AI technology you use every day?
- How do you think AI will change our daily lives in the next 10 years?
- What’s one aspect of AI that you find most fascinating, and why?
- Why do you think companies are so interested in developing AI?
- What features would you like to see in the AI market?
- What are some recent novelties in AI that you find interesting?
- What are some potential dangers of relying too much on AI?
- Why do you think people have different opinions about AI?
- In what ways can AI improve education, according to your experience?