Предлагаем подборку из 15 интересных упражнений на Present Simple, Past Simple и Future Simple, чтобы проверить, как хорошо ученики усвоили эти времена английского языка.

Перед уроком Review рекомендуем показать грамматические таблицы и выполнить с ребятами несколько грамматических упражнений на повторение конструкций. После можно переходить к коммуникативным заданиям из этой статьи.

Обучайте английскому
с удовольствием в Skyeng!

Доход от 59 000 ₽ в месяц и больше, бонусы за опыт и уровень языка, стабильный поток учеников, гибкий график

Важно: у вас высшее образование,
а уровень языка от B2
Оставить заявку
banner deti 1 Skyteach

Содержание статьи:

5 упражнений на Present Simple

Упражнение 1. Один день из жизни блогера

Цель: повторить базовые глаголы, наречия, порядок слов.

Предложите ученикам прочитать о рабочем дне блогера и ответить на вопросы.

С помощью сайта Text To Speech Free вы можете озвучить текст и предложить студентам его послушать.
A Day In The Life Of A Blogger

Here’s what my days usually look like. I typically start my work day around 8am. I’m usually up by 7 or 7:30. Typically I start the day by making a coffee and listening to useful podcasts. Then I take a shower and get dressed. I start my workday in the morning by writing a post. I share this post on social media. I have a schedule for sharing posts or stories on Social Media. In the morning I also check emails. I like to get my work out before lunch.

I’m not a fan of sport. I sometimes do yoga or jog or just switch on an online work out and do it at home. Usually I work from home. There are some days when I meet a photographer for photo shooting or have conversations with partners and customers. We discuss our projects and collaborations. Then I go shopping. Supermarkets are not crowded as all people are at offices. 

So in the afternoon I return to my computer to do my tasks. This usually consists of creating social media content, writing blog posts and newsletters, and sorting editing photos. I save them to my computer, upload them to blog posts. In the evening I go out and attend some events, interview interesting people or celebrities. Honestly, I do not have a work and life balance. My working day can last till midnight. But I try to go to bed not late and have enough sleep.

  1. Is this working day interesting? 
  2. What are duties of a blogger?
  3. Does she have a lot of free time?
  4. Does she do sport?

Также предложите обсудить, с какими из этих выражений ученик согласен, а с какими нет:

  • Bloggers earn a lot of money.
  • Bloggers get free cosmetics, clothes and other goods they advertise.
  • Bloggers travel a lot.
  • They are talented.

Кто помогает преподавателям Skyeng:
4 основные службы

Рассказываем о службах методической, технической, психологической поддержки

Узнать подробно
banner help 4 Skyteach
Другая помощь для учителей в Skyeng — нон-стоп поддержка методистов и поиск учеников. О них подробнее в статьях:

Упражнение 2. Что у нас общего

Цель: построить вопросительные предложения в Present Simple.

Ученику нужно построить общие/специальные вопросы и задать их преподавателю.

What? Where? Why? How long? How often? When?

  • be at home 
  • read blogs 
  • tired / evening
  • always / exercise / morning 
  • listen / pop music 
  • do / yoga 
  • watch / TV / night
  • often / travel to different countries
  • play / volleyball

Затем предложите поразмышлять над тем, есть ли в расписании ученика что-то общее с графиком его преподавателя:

  1. What do you usually do at 8 a.m.? Do we have something in common?
  2. Do you live in a big city? 

Упражнение 3. Проверь себя

Цель: построить предложения в Present Simple. 

В этих предложениях содержатся ошибки, попросите исправить их.

Choose the right verb:

  1. I cook / am cook every evening for my family.
  2. My friends and I are play / play tennis at the weekend.
  3. Her colleague always is agree / agrees with their chief.
  4. We are not / do not usually go shopping as we order goods.

Write in a correct word order:

  1. never I go morning to the gym the in.
  2. for her is sometimes Mary late classes.
  3. He often ill is winter in.
  4. They order at the pizza usually weekend.

Write a question correctly:

  1. How homework Steven have to do?
  2. Whose this car is?
  3. What classes does she has today?
  4. It snow every day?

Упражнение 4. Все профессии важны

Цель: рассказать историю в Present Simple.

Попросите рассказать о рабочем дне врача, полицейского или пожарного. Ученику нужно использовать фразы:

  • help pets;
  • save people’s lives;
  • treat patients;
  • arrest criminals;
  • wake up early;
  • drive to a station;
  • do morning exercises;
  • eat healthy food;
  • work at night;
  • meet new people.

Дайте задание сравнить рабочий день IT-специалиста, который работает дома и таксиста.

  • Чей день более тяжелый?
  • Когда он начинается, заканчивается?
  • С кем или чем они работают?
  • Какие у них обязанности?

Упражнение 5. Практика всех времен группы Simple

Цель: использовать все времена Simple в одной истории.

Попросите составить историю, в которой ученик расскажет о прошлом человека, его настоящем и будущем.

Remind and sort all signal words you remember for the past, present, future.

Past SimplePresent SimpleFuture Simple

Past:

  • go to school;
  • love English;
  • dream of travelling;
  • live in a small town.

Present:

  • study at university;
  • have part-time work;
  • go out at the weekend;
  • live in a dorm.

Future:

  • go abroad;
  • work as a translator;
  • buy a flat;
  • live in a big city.

Больше статей про Present Simple:

5 упражнений на Past Simple

Эта подборка упражнений поможет освежить глагол to be в Past Simple, конструкцию there was/were, вопросительные предложения в прошедшем времени, а также правильные и неправильные глаголы.

Упражнение 1. Фотографии из соцсетей

Цель: повторить глагол to be в Past Simple. 

Описание задания для ученика:

Вы встретили своего одноклассника или друга, которого давно не видели. Чтобы не потерять контакт, обменялись аккаунтами в соцсетях, открыли странички друг друга, увидели, как много событий произошло, сколько красивых фото, и у вас завязался разговор. Задача — задать несколько вопросов, рассматривая фото друга.

Для наглядности сделайте подборку фотографий, попросите учеников поделиться личными снимками. 

С детьми вы можете обсудить их родственников, путешествия, со взрослыми — важные события из жизни (окончание школы, рождение детей, работу). Интересно использовать наглядный материал, реальную ленту. Если ученики не хотят делится личными фото, предложите обсудить знаменитость.

Where? Why? What season? When? What color? What language? Which season? Who …with?

About the trip

Oh, what a beautiful photo! It looks like Germany. Were you there in 2015? How old were you at that time? What city were you in? Who were you with? Was it a business trip / school program exchange / sightseeing tour? What was your job? What month were you there? 

About children

Oh, your children are already teenagers! When were they born? What was your son’s hobby when he was small? What was your daughter’s favorite toy when she was a little girl? Were they funny in their childhood?

Упражнение 2. Отзыв

Цель: повторить конструкции there was/were.

Описание задания для ученика:

Прочитайте отзыв о квартире, которую люди сняли на выходные. Это хороший или плохой отзыв? Расскажите про ваш худший опыт проживания в гостинице или квартире в отпуске. Что там было и каких удобств не было?

It was Christmas time and we decided to have a weekend trip to a city to visit Christmas markets. So, we found a two-level flat on the Internet with an interesting design, paid for it in advance and started off by car. It took us 2 hours to get there. When we came in, the flat was very tiny. It looked bigger in the photo. There was no real second level. There was just a mattress.

We were disappointed but the goal was a city tour that is why we stayed there. When we went to bed we understood that there were two broken sofas, there was not a kettle and any cups. When we woke up in the morning there was no electricity and that’s why there was not any hot water and heating. We could not even have coffee there. It was the last straw, we called the owner, took our money back for the next day and left. It was a horrible flat. That night was a nightmare.

Предложите ученику отметить проблемы, которые упоминались в тексте, например:

  • There was no electricity.
  • There was only cold water.
  • There was no air-conditioner.
  • There a lot of spoons.
  • There were two broken sofas.

Затем задать дополнительные вопросы, используя конструкцию was there/ were there, например:

  • Was there a fridge / washing machine in the flat?
  • Were there any shelves?
  • Was there a bath or a shower?

Упражнение 3. Лето в деревне

Цель: проверить использование правильных и неправильных глаголов.

Составьте программу телешоу по теме «Change your holiday», в которой приняли участие известные люди. Один участник поехал на ферму, а другой — на Мальдивы. Попросите ученика использовать предложенные фразы, а затем задать дополнительные вопросы.

to wake up early
to milk a cow
to drink milk
to eat fresh bread
to help granny about the house
to do gardening
to pick up berries
to go to the lake
to fish with a granddad
to buy ice-cream in the supermarket
to cut the grass
to work hard
to have no the Internet
to go to the Maldives
to swim in pool
to dive in the sea
to try sea food
to drink cocktails
to enjoy sunset
to stay in an expensive hotel
to have tasty breakfast
to take photos
to sleep long
to meet foreign people
to practice English

Упражнение 4. Истории о выживании

Цель: составить вопросительные предложения в Past Simple.

Предложите студенту прочитать невероятные истории о выживании в трудных условиях, затем составить вопросы героям в Past Simple.

  • For 38 days, the Robertson family was lost at sea. They just had a boat trip. Suddenly a group of killer whales attacked them, damaging a boat not far from the Galapagos Islands. They survived on rainwater and hunted turtles. The family was discovered by Japanese fishermen on July 23, 1972.
  • Mauro Prosperi was lost in the Sahara desert on the 4th day of the marathon. He was dehydrated and weak. But he found the power needed and kept on 5 days when he was rescued from a group of Nomads.

Дополнительно вы можете включить ролики:

Упражнение 5. Интервью

Цель: cравнить использование Past Simple с Present Simple.

Предложите разыграть разговор бабушки с внуком, которые сравнивают свои интересы и привычки. В задании нужно использовать все типы предложений (-, ?, +) в Present и Past Simple.

Темы, которые можно обыграть в диалогах:

  1. Movies.
  2. Music band.
  3. Friends.
  4. School subjects.
  5. Favorite food.
  6. School uniform.
  7. Sport.

Пример:

Grandson: I like Korean bands now. It is so popular. Did you like Korean bands when you were a teen?Were they trendy?
Grandma: Oh, now, I did not listen to such music. The Beatles were on top in my youth.
Grandson: Did you download music from Yandex?
Grandma: No, I did not. There were no websites. I bought records in a shop and visited live concerts.
Grandson: Did you book tickets on the Internet? 
Grandma: Sure, I did not, there was no Internet. So, tell me. What do the youth listen to now? Where do you get your playlists? Do you go to any concerts?

Больше статей про Past Simple:

5 упражнений на Future Simple

Эта подборка коммуникативных упражнений поможет повторить будущее время, его значения (обещание, предсказание).

Упражнение 1. Формула Future Simple

Цель: вспомнить и повторить положительные, отрицательные предложения в Future Simple.

Make positive sentences about yourself in future:

  • a famous person.
  • a mother of 5 children.
  • smart and intelligent with PhD.
  • leader of the company.

Predict what will never happen to you in 10 years:

  • have a pet. I’m allergic.
  • settle down in a village. I’m a city person.
  • cut my hair. I love my long hair.
  • become a housewife. I’m an active leader.

Give optimistic and pessimistic respond to the situation:

  • I’m waiting for the guests. (They won’t come / They will come soon).
  • I’m going to get married. (You will break up / I hope you will be happy).
  • I’d like to ski. (You will break a leg / You will like it).
  • I am going shopping. (They won’t have your size / You will find a good offer).

Упражнение 2. Я обещаю

Цель: вспомнить значение Promise.

Как месяц ученики вернулись в школу, для них наступил новый учебный год. Давайте попросим вспомнить ребят их прошлый год. Что они не сделали, но обещают сделать в этом учебном году. В ответе нужно использовать следующие фразы:

  • to do homework;
  • to learn new words in English;
  • to pass tests only with good marks;
  • to be in time for lessons;
  • to skip classes;
  • to read books;
  • to finish a project in Geography;
  • to do sport;
  • to wear uniform;
  • to take part in competitions.

Пример:
I did not do my homework. I promise I will do it. I will not skip classes any more.

Упражнение 3. Ясновидящий

Цель: вспомнить значение Prediction.

Объясните, что Future Simple используют для высказываний о будущем, основанных на личном мнении, не подкрепленном фактами. Дайте ученику задание предсказать будущее своих одноклассников/друзей/коллег.

  • have 5 children;
  • become a businessman;
  • relocate to India;
  • get a high salary;
  • live on Bali;
  • have a spider as a pet;
  • create a new technology;
  • become a millionaire;
  • invent a new gadget;
  • build a new school;
  • organize a dance club;
  • work as a film director;
  • get an Oscar.

Пример:
I think that Ivanov will be a famous blogger. You will travel all over the world and post cool photos. We will be your followers. But Some of us will be your haters because they will be jealous. 

Упражнение 4. Интервью с человеком из будущего

Цель: повторить вопросительные предложения во Future Simple.

Ученику нужно составить вопросы и задать их человеку из будущего.

  • People have flying cars.
  • Make food with 3D printer.
  • Have no animals and plants.
  • Produce eco clothes.
  • Know and speak more than 100 languages.
  • Teleport to another time/city/country.
  • Smart house.
  • Use solar power and green energy.

Пример:
Will people use smartphones in the future? Will everybody have private transport?

Упражнение 5. Город будущего

Цель: использовать глаголы в правильной форме.

Задача ученика — прочитать о городе будущего и вставите глаголы в правильной форме. Затем обсудить прочитанное и ответить на вопросы.

Saudi Arabia _____ (build) a smart city with the name The Line. They _____ (design) an eco-city. There _____ (be) any cars, factories, emissions. 9 billion people _____ (inhabit) it. The Line’s design _____ (consist) of two mirrored buildings with an outdoor space in-between, having a total width of 200 meters (660 ft.) and a height of 500 meters. The design _____ (include) a marina. It _____ (be) large enough for cruise ships to pass through. The town _____ (accept) visitors in 2030.          

Make your project.

Find information about other projects of cities. (Oxagon, Trojena, Neom)

  • Where else will people live?
  • Will people travel to other planets? Will there be hotels on space stations?

Больше статей про Future Simple:

Надеемся, что вы найдете интересные идеи для практики и повторения времен группы Simple. Интересных вам уроков!

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.

×