Чтобы ваши ученики почувствовали праздничное настроение на уроках английского языка и прокачали разговорный навык, мы подготовили 10 упражнений для занятий под Новый Год. Они подойдут подросткам (15–17 лет) и взрослым с уровнем Pre-Intermediate и выше.

Преподавайте английский в Skyeng Premium!

Приглашаем учителей на самое высокооплачиваемое направление. Доход до 100 000 ₽ в месяц и больше, гибкое расписание, стабильный поток учеников

Заполнить анкету
banner prem 4 Skyteach

Содержание:

Задание 1. Is this true?

Дайте ученикам несколько минут, чтобы прочитать предсказания про возможное будущее новогодних праздников. После этого задайте вопросы:  

  1. There won’t be any real Christmas trees available, so we’ll have to use plastic ones.
  2. Most people in the world will have an American Christmas dinner.
  3. Only half of the children in my country will be aware that Christmas is a religious celebration.
  4. Some people will spend the New Year on Mars or on the Moon.
  5. Some people will celebrate Christmas Day in a space hotel.
  6. The expected average price for New Year presents for kids in my country is set to reach $5,000.
  7. There won’t be any snow anywhere in the world during the New Year.
  8. We won’t be allowed to use Christmas lights for ecological reasons.
  9. Christmas will be completely replaced by another holiday.
  10. Most families in my country will celebrate Christmas with a barbecue instead of a traditional dinner.
  • Which of the things below do you think are inaccurate predictions?
  • Which do you think are possible, but not 100% sure?
  • When do you think possible predictions might come true?

Как стать преподавателем Skyeng: 4 простых шага

Рассказываем, как проходит отбор
и что предстоит делать кандидатам

Узнать подробно
banner new form 6 Skyteach
Другие статьи о преподавании в Skyeng для учителей английского:

Задание 2. The Dark Side of Christmas

Покажите учащимся цифры и попросите подумать, что они могут означать. Дайте подсказку: цифры связаны с Рождеством и имеют негативные значения.

  • 83 million
  • 7 years
  • 367 dollars
  • 2.65 billion
  • 830 dollars
  • 71 percent
  • 95 percent
  • 10 years

Спросите, какой может быть тёмная сторона Рождества. Пусть ученики попробуют угадать, что же скрывается под цифрами, и составят предположения. После этого включите видео «The Dark Side of Christmas»:

Чтобы студенты могли проверить свои ответы, запустите ролик ещё раз.

Key:
  1. 71 percent of Americans spend about 830 dollars on holiday gifts.
  2. 95 percent of Americans are planning to buy gifts for their pets.
  3. Nearly 83 million trees are cut down in North America and Europe.
  4. It takes about 7 or 10 years to grow a Christmas tree.
  5. On average, people waste about 367 dollars on Christmas lights. 
  6. In America, 2.65 billion Christmas cards are sold every year.

Задание 3. Campaigns

Одним из самых популярных рождественских роликов на ТВ в своё время была реклама бренда Coca Cola. Сейчас же их стало огромное количество, и брендам требуется очень много ресурсов, чтобы выделяться на фоне остальных. Если ученики интересуются темой рекламы, моды, обязательно поделитесь с ними новогодними рекламными кампаниями разных брендов и обсудите их.

Сначала попросите поностальгировать и вспомнить новогодние рекламы разных брендов, спросите, что им нравится в них, а что нет — и почему. Затем по очереди включите новогодние ролики. Только на этом этапе не показывайте учащимся названия брендов, а задайте вопросы: 

  • What product does the video advertise? 
  • What emotions does it appeal to? 
  • What message does this ad convey? 
  • Do you recognize any of these brands?

На четвёртом вопросе покажите названия брендов. 

  • Which of these campaigns do you like more? Why? 
  • Who do you think the target audience is in each ad? How do you think they target their audience? 

Магия Нового Года: дайджест подарков для учителей к празднику!

12 писем с материалами для ваших лучших новогодних уроков: игры, квесты, песни, интерактивные задания, pdf-карточки, аудиоролики и многое другое 💝

Участие совершенно бесплатно! 
Получить подарки
banner senler article 1 Skyteach

Задание 4. Making Descriptions

Покажите список слов, которые ученикам предстоит угадывать и описывать. Убедитесь, что они знакомы с каждым из них.

Список слов: 

  • Christmas card
  • mistletoe
  • Christmas cracker
  • stocking
  • cranberry sauce
  • fireplace
  • gingerbread house
  • snowman
  • countdown
  • ornaments 
  • wreath
  • fireworks 
  • tinsel

Возможные варианты выполнения этого упражнения.

Описывайте одно слово из списка, пока партнёр не угадает его. Затем поменяйтесь местами.

Например: 

Student: It can be made of cardboard, wood, or fabric.
Some people make DIY versions at home.
It has 24 small doors with numbers on them.
The doors are usually opened one at a time each day.
It often has chocolates in it. 
It counts down the days until Christmas.

Teacher: Advent calendar. 

Выберите слово и по очереди описывайте его, пока один из вас не скажет что-то, что не является правдой, или ни у кого не останется идей.

Например, вы работаете со выражением — gingerbread man

Student: It is brown.
Teacher: It usually has red candy buttons. 
Student: It has a cute, smiling face made of frosting.
Teacher: It often has a bowtie.
Student: It is typically shaped like a human figure.
Teacher: It may have candy cane arms or legs made of sweets.
Student: Some stories and movies feature it as a character.
Teacher: It is made primarily from ginger, molasses, and flour.

Выберите слово и описывайте его до тех пор, пока ни у кого не останется идей. Затем сравните озвученные вами фразы с их исходным описанием.

Вместе со словами подготовьте описания, но не показывайте их ученикам. Только после того, как закончите задание, покажите и сравните все ваши ответы с тем, что было составлено изначально.

Например, Выбранное слово — pudding

It is typically served hot.
Some recipes include nuts or spices like nutmeg and cinnamon.
It has a rich, dense texture.  

Student: It is a traditional dessert in many cultures around Christmas.
Teacher: It sometimes has a coin in it. 
Student: It sometimes has ice cream on it. 
Teacher: It can have a rich, dark color. 

Больше фраз и идей можете посмотреть в статье «Christmas Vocabulary Passive Voice Guessing Game».

Какое направление Skyeng вам идеально подходит?

Мы подготовили тест из 4 вопросов, который поможет узнать об этом! А после прохождения вас ждёт подарок 🎁

Пройти тест
banner new form 7 Skyteach

Задание 5. Past and Future

Подготовьте темы для обсуждения прошлого, настоящего и будущего. Задача ученика — подумать о случившихся переменах и дать краткую сводку. Например: «The amount of snow used to be significantly higher, but it has gradually been decreasing over the years. I believe it will level off to almost nothing in the future».

Предложите студентам определить причины, последствия и возможные решения, а затем составить на базе этого предложения.

Списки полезных фраз:

  • The main reason for this is probably […].
  • This could be due to […].
  • This might be because of […].
  • One consequence of this could be […].  
  • This could lead to […].
  • This may affect […].
  • The best solution would probably be […].
  • Why don’t we […]?
  • It’d better […].
  • Number of presents.
  • Hotel availability / hotel prices.
  • New Year sales / winter sales (starting date, length, popularity, number of shops, size of discounts, queues, etc.).
  • Overseas holidays over New Year holidays.
  • Spending (on presents, decorations, food, travel, etc.).
  • Superstitions.
  • Traditional games.
  • Weather (amount of snow, temperature, etc.).
  • (Doing or watching) winter sports (skiing, snowboarding, etc.). 
  • Christmas lights and decorations (amount, length of time, when they go up and come down, etc.).
  • Traditional New Year celebrations / New Year traditions.

Больше интересных статей:

Задание 6. Christmas Problem Solving

Подготовьте как можно возможных забавных проблем, связанных с новогодними праздниками, и попросите учащихся подумать и предложить подходящие для них решения. Также дайте фразы, которые им нужно использовать для составления высказываний. 

Problems:
  1. All the needles have fallen off my Christmas tree.
  2. I accidentally used salt instead of sugar in the cookies.
  3. I always burn my fingers lighting the candles.
  4. I can’t remember where I hid my Christmas presents.
  5. My tree is leaning to one side.
  6. My Christmas sweater has a big stain on it. It won’t come out. 
  7. Santa has got stuck in my chimney.
  8. Our puppy is barking at the Christmas decorations.
  9. The snowman I built melted away too quickly.
  10. There are no turkeys left in the supermarkets.
Suggested solutions:

Useful language:

  • We could […].
  • Shall we […]? 
  • I can […].
  • Why don’t we […]? / Why not […]? 
  • Let’s […]. 
  • How about / What about […]? 
  • Can’t you […]?
  • This might sound crazy, but […].
  • What if […]?

Wordlist:

  • cook
  • eat
  • take away
  • hide
  • buy
  • paint
  • cut
  • add
  • cover
  • tape
  • glue 
  • explain
  • replace
  • wash
  • find
  • write
  • lend
  • move
  • push
  • blow
  • borrow 
  • take

Для примера:

The problem: My Christmas sweater has a big stain on it. It won’t come out. 
The solution: Why don’t you hide the stain with a Christmas ribbon like Phoebe in the TV series «Friends». (Season 3, Episode 2: «The One Where No One’s Ready»; from 12:00)

Задание 7. Someone Who

Подумайте о событии, связанном с новогодними праздниками, которое происходит в вашем городе/стране и поделитесь им с учениками. Например: «In my country Christmas decorations are put up very early». Узнайте мнение учащихся по этому поводу, попросите рассказать, есть ли такое в их городе/стране.

Затем предложите ещё больше таких фактов и попросите студентов подумать о людях, которых они знают, или о персонажах из фильмов/мультфильмов/книг, для кого эти высказывания являются/могут являться правдой.   

Для примера: 

Student: The Grinch hates Christmas songs.

Find someone who: 

  1. Thinks that Christmas (or New Year) is becoming too commercialised.
  2. Hates Christmas / New Year songs.
  3. Prefers another holiday to Christmas.
  4. Usually buys themselves a Christmas / New Year present.
  5. Really believes in some Christmas or New Year superstitions.
  6. Thinks that Christmas songs start too early.
  7. Believes that Christmas is just for children.
  8. Has bought a Christmas present for a pet.
  9. Sent a letter to Santa.
  10. Didn’t like their presents last year.

Задание 8. Christmas Going

Подготовьте список действий, которые можно совершить в новогодние праздники. Ученики должны выбрать одно. Не озвучивая, что выбрали из списка, они по одному называют действия, которые необходимо в этом случае выполнить.

  • dress up as Santa
  • decorate the house
  • drink champagne
  • eat tangerines
  • hang a wreath
  • make a gingerbread house
  • open presents
  • fill someone’s Christmas stocking
  • send Christmas cards
  • go skiing / snowboarding / ice skating
  • sledge
  • stay up until midnight
  • write to Santa

Например, ученики выбрали «to dress up as Santa». Они говорят: «I am going to buy a costume», «I am going to learn how to say „Ho-ho-ho“». Учитель угадывает.

Задание 9. One Question to Choose

Подготовьте вопросы по новогодним праздникам и попросите учеников выбрать один. Дайте 5 минут, чтобы вспомнить слова, связанные с темой вопроса. Задача учащихся — развёрнуто ответить, используя как можно больше слов, которые они знают по теме. 

  1. If Christmas were celebrated in the summer, how would it look? What traditions would change? 
  2. If you could spend Christmas anywhere in the world, where would it be and why? 
  3. What would you ask Santa for if he could give you abilities or qualities instead of material things? 
  4. If you could change one Christmas tradition, what would it be and why? 
  5. If you could invite any historical figure to your Christmas celebration, who would it be and what would you want to discuss with them? 
  6. If animals could celebrate Christmas, how do you think they would do it? What festivities would they have? 
  7. If you could design a Christmas tree that reflects your personality, what unique decorations and themes would you include? 
  8. If you had the power to give everyone in the world one gift for Christmas, what would it be and why? 
  9. If you could experience Christmas through the eyes of a character from a book or movie, who would you choose and what would the experience be like? 
  10. If you could bring back a long-lost Christmas tradition from the past, which one would you choose and how would it enhance the holiday? 
  11. If technology advanced to the point where we could celebrate Christmas in space, what would that celebration look like and what activities would take place?

Задание 10. English Resolutions

Узнайте у студентов, составляют ли они список «New Year’s Resolutions». Затем попросите их посмотреть на новогодние обещания по изучению английского. Дайте несколько минут, чтобы почитать и подумать, какие из этих пунктов они забирают себе в новый год.

После этого ученикам нужно назвать наречия частотности, а учителю — подумать, к каким предложениям они относятся. По желанию учитель тоже может поделиться своими намерениями, которые касаются английского (сдать экзамен, пройти повышение квалификации, прочитать 50 книг на английском и т. д.). Обычно учеников это очень мотивирует. 

Например: 

Student: Three times a month.
Teacher: Watch movies in English with English subtitles?
Student: Yes!

Resolutions: 

  • Read books in English.
  • Listen to English-speaking podcasts.
  • Watch movies in English with English subtitles.
  • Watch short videos or documentaries in English without subtitles.
  • Practice speaking English with a mirror or through self-talk exercises.
  • Follow English-speaking influencers on social media.
  • Use an English-English dictionary.
  • Participate in English writing contests or workshops.
  • Learn and use five new English words.
  • Listen to audiobooks in English.
  • Record myself speaking English.
  • Play language learning computer games.
  • Read the lyrics of favourite songs.

Adverbs of frequency: 

  • always 
  • hardly ever 
  • never 
  • often 
  • regularly 
  • sometimes 
  • usually
  • every day
  • twice a week
  • three times a month 
  • once every three months

В конце обсудите следующие вопросы: 

  1. What skills (Reading, Speaking, Listening, Writing, grammar, vocabulary) do you most want or need to improve? What are the best ways of improving them?
  2. What activities from the list do you believe you should practise regularly to enhance your English skills?
Какие задания из нашей статьи вы бы хотели использовать на своих новогодних уроках? Поделитесь, пожалуйста, в комментариях!

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.

×