Чтобы ваши ученики плавно перешли к занятиям английского языка после зимних каникул, используйте серию интересных заданий на говорение, которую мы предлагаем в нашей статье. Упражнения подойдут подросткам и взрослым с уровнем Pre-intermediate и выше.

Обучайте английскому
с удовольствием в Skyeng!

Преподавайте взрослым и получайте
от 59 000 ₽ в месяц, бонусы за опыт, стабильный поток учеников

Важно: первый этап отбора — запись 4 коротких аудио о себе и своем опыте
Оставить заявку
banner new form 5 Skyteach

Содержание:

Задание 1. Before/After

Покажите ученикам отдельно фото ёлки, праздничного стола и подарков. Подчеркните, что они были сделаны в начале праздников. Попросите описать их и сказать, что им больше всего нравится: украшать елку, готовить/накрывать на стол или покупать/упаковывать подарки.

Картинки к упражнению можно сгенерировать с помощью нейросетей.

Look at the pictures. What can you see? They were taken at the beginning of the New Year holidays.

Which of these activities do you like more/less: decorating the Christmas tree, making the dishes/setting the table or buying/wrapping the presents? Why?   

Затем покажите фотографии тех же предметов, но уже после праздников. На них стоит отобразить разницу с предыдущими изображениями: ёлка осыпалась, блюда съедены, подарки раскрыты.

Now look at these pictures. What can you see? They were taken at the end of the holidays. How do you feel about them?

  • Which of these activities would you prefer to do: taking down the Christmas tree, washing the dishes or sorting out the presents? Why?   
  • Who takes down the Christmas tree in your family? Do you have a special place for it in your house? 
  • Are there a lot of leftovers after holidays? What do you do with them? Do you have any favorite recipes or creative ways to use it?
  • Have you got any presents you didn’t like? What do you usually do with them?

Think of some other mess you can face after New Year holidays. Discuss with your teacher.

Как стать преподавателем Skyeng: 4 простых шага

Рассказываем, как проходит отбор
и что предстоит делать кандидатам

Узнать подробно
banner new form 6 Skyteach
Другие статьи о преподавании в Skyeng для учителей английского:

Задание 2. The worst present 

Покажите ученикам цитату и попросите подумать над ней. При необходимости объясните идиому «It’s the thought that counts». 

Read the quote. Do you agree with it? Why (not)? 

«It is not the gift, but the thought that counts»
Henry Van Dyke

Затем продемонстрируйте другую фразу.

Now look at this phrase. Do you agree with it? Why (not)? 

«There are never too many gifts»

Remember the worst present you have ever got for Christmas/New Year. 

  • What was it? 
  • Why didn’t you like it? 
  • What was your reaction when you got it? What did you say? 
  • What did you do with the present? 
  • Do you think you have ever given a bad present to anybody? What was it? Who was it for? Why did you buy that present? 

После этого предложите несколько идей худших подарков. Обсудите их с учениками. 

Look at the list of presents.

Which of them do you think are the worst? Why? How else can they be used?

Дайте студентам прочитать описание каждого такого подарка. Разберите непонятные слова и фразы.   

  • Which of the ads are bad/good/funny?

Затем дайте время поискать «плохой» подарок на просторах интернета — чем хуже, тем лучше.

Find a present on the Internet — the worse, the better. Use keywords like: funny/bad/stupid presents. Say why it is the worst present a person can get. 

Больше идей увлекательных заданий в статьях:

Задание 3. A New Year time capsule

Попросите учеников прочитать письмо и выбрать правильный вариант.

Read the letter and choose the correct option.

We predict that people celebrate Christmas Day in a space hotel.

This letter was written in the past/future by people who lived in Freetown. They wrote it to future generations.

Key: past

После того как они выберут ответ, скажите:

This letter was in a time capsule. 

  • Do you know what a time capsule is? 
  • Do you think there are time capsules in your area? Why (not)?
  • Do you want to try making a time capsule? Why (not)? 
Teacher’s notes:
A time capsule is a container holding historical records or objects representative of current culture that is placed (as in a cornerstone) for preservation until discovery by some future age.

Исходя из того, что ответят ученики на последний вопрос, выберите подходящий вариант, чтобы продолжить задание. 

Если ученики ответили положительно:

Дайте учащимся время поразмышлять, какие предметы они бы положили в капсулу времени, чтобы представить этот год и почему, и где бы они её хранили.

  • What items would you put in a time capsule to represent this year and why?  
  • Who would you make it for?
  • What would future generations find unusual or interesting about our current times?

Read the saying. Do you agree with it? 

«A museum is a better place for preserving history than time capsules»

  • What might go wrong with time capsules?
Если ученики ответили отрицательно:

Look at the items that were found in time capsules. Answer the questions.

  • What and who is/was it for? 
  • How often do you personally use it? 
  • What might happen to the item in the future?

Рекомендуем также материалы:

Задание 4. Do not regret  

Подготовьте список действий, которые обычно люди совершают во время новогодних праздников. Ученикам нужно изучить их и выбрать те, которые делали именно они.   

Look at the list of activities for New Year holidays. Which of them did you do? 

  • spent an entire day in pyjamas
  • went to the cinema
  • helped cooking the New Year dinner
  • binge-watched favorite movies and TV series
  • visited family/friends
  • went skiing/ice skating
  • built a snowman
  • watched the countdown and the ball drop
  • made resolutions 
  • toasted 
  • went to a another country/city
  • slept a lot
  • at a lot of salad/sweets

Затем спросите: 

  • Is there anything you regret not doing during the holidays?
  • Is there anything you regret doing during the holidays?
  • What was the happiest/the funniest moment of your holidays? 

В конце покажите три фотографии или эмодзи, которые иллюстрируют ваши новогодние каникулы. Это могут быть предметы, которые у вас ассоциируются с прошедшими праздниками. Задача учеников — угадать, как эти предметы связаны с вашими каникулами, и попробовать рассказать, как вы провели праздники.

Задание 5. Dreadful days 

Для многих послепраздничные дни самые сложные. С одной стороны хочется уже перейти к осуществлению своих обещаний, с другой — длинные каникулы всё никак не отпускают. В такие моменты необходимо помнить о важности бережного отношения к себе. Пусть ваши уроки английского станут местом для таких душевных разговоров.

В начале спросите: 

  • What are the negative and positive aspects of long winter holidays?
  • What is the hardest thing for you to do after winter holidays?
  • Why might people feel stressed during winter holidays or after them?  

Покажите список тем будущих занятий, которые для многих актуальны, и попросите учеников выбрать те, с которыми им бы хотелось поработать в новом году. 

Look at the topics and choose the ones you want to work with this year: 

  1. FOMO (Fear of missing out).
  2. Overcoming perfectionism and embracing imperfection.
  3. Putting yourself first.
  4. Saying no (Guilt-free approaches).
  5. Mindful social media use (digital detoxes and time management).
  • What can help you deal with them? 

Read the checklist below and discuss the ideas in it with your teacher.

Do’s and don’ts after winter holidays. 

Do’s
  1. Take time to reflect on what specifically is causing your stress. Is it a particular situation, relationship, or thought pattern? Understanding the root cause can help you address it more effectively.
  2. Sometimes, discussing your stressors with a friend, family member, or therapist can provide relief. They may offer new perspectives or solutions you hadn’t considered.
  3. Make time for activities that bring you joy and relaxation. This could be reading, gardening, cooking, or any hobby that helps you unwind.
  4. If you’re feeling stressed about future events or decisions, create a plan. Break down tasks into manageable steps and set realistic goals.

Don’ts

  1. Don’t punish yourself with exercise.
  2. There is no need to make up for spending a whole day watching TV shows. You’ll give up on any physical activities if there’s only negative motivation.
  3. Don’t get rid of everything you love.
  4. Cutting out every «fun» food from your diet is not really helpful. 50 per cent of dieters actually end up putting on more weight.

Add your own do’s and don’ts to this list. Share with your teacher. 

Для этого задания можете использовать идеи из статей Как втянуться в рабочий режим после праздников и Как прокачать силу воли (и выжить после новогодних праздников). Они универсальные, их легко адаптировать под запросы ученика.

Используйте приведённые упражнения, чтобы сделать ваши уроки ещё более увлекательными и познавательными. И делитесь своими впечатлениями после занятий в комментариях!

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.

×