Предлагаем 12 упражнений для изучения темы «Английские условные предложения 1 и 2 типа». Задания распределены по этапам работы над грамматическим навыком — controlled practice, semi-controlled practice, free practice.
Упражнения:
- Match the sentences
- Fill in the gaps
- Choose the correct form
- Match the sentence halves
- Complete the sentences
- Complete the questions
- Give your advice
- Make 2 true facts and 1 false
- Look at the pictures
- Read the post and write comment
- Create your dream map
- Describe your life on the desert island
Exercise 1
Match the sentences with the type of the Conditionals (type I, type II).
Задача студентов в этом упражнении — определить, к какому типу условного предложения в английском языке относится каждый пример, обращая внимание на форму глаголов.
If I were you, I would change the job. (1) | Type I |
I will visit my relatives if my mum can’t. (2) | |
If it rains tomorrow, I won’t go by car. (3) | Type II |
I would give you the answers if I knew them. (4) |
Type I: 2, 3;
Type 2: 1,4.
Вам могут быть интересны и эти статьи:
Exercise 2
Fill in the gaps with the correct forms in the First Conditional.
Цель упражнения — первично закрепить употребление форм глаголов английского языка в условных предложениях первого типа, раскрыв скобки.
- I _____ (FEEL) worried if my mother _____ (LOSE) her job.
- If you _____ (BUY) a new car, we _____ (TRAVEL) a lot!
- If your friend _____ (GO) by train, it _____ (BE) faster.
- I _____ (GET) upset if my partner _____ (SPEAK) rudely.
1. Will feel, loses;
2. buy, will travel;
3. Goes, will be;
4. Will get, speaks.
Exercise 3
Choose the correct form in each sentence.
Ученикам нужно выбрать правильный вариант глагола (из предложенных в скобках) в условных предложениях второго типа в английском.
- a) If you (EARN/EARNED) more money, we (WOULDN’T STAY / DIDN’T STAY) at home.
- b) If you (WOULD MAKE / MADE) a mistake, I (WOULDN’T CRITICIZE / CRITICIZE) you.
- c) I (LEFT / WOULD LEAVE) her a message, if I (WERE/BE) you.
- d) If I (FIND/FOUND) orange jeans this time, it (WILL BE / WOULD BE) a perfect look.
- e) If I (MISS/MISSED) my family, I (WILL CALL / WOULD CALL) them.
- f) My friend (PLAYS / WILL PLAY) for a long time unless he (IS/ISN’T) tired.
a) earned, wouldn’t stay; b) made, wouldn’t criticize;
c) would leave, were; d) found, would be;
e) missed, would call; f) will play, isn’t.
Exercise 4
Match the sentence halves. Pay attention to Past Simple or Present Simple forms.
Задача студентов — соединить части условного предложения первого и второго типа условия в английском языке. Обратите внимание на употребление форм Past/Present Simple.
1. If I am late for the class, | a. the teacher would call my parents. |
2. I would help your colleagues | b. if they don’t win today. |
3. If I didn’t do my homework, | c. the teacher will get angry with me. |
4. You will fail the exam | d. if you don’t study a lot. |
5. I will help them in the future, | e. if I were you! |
1с, 2e, 3a, 4d, 5b.
Вам могут пригодиться и другие наши материалы по этой теме:
Exercise 5
Complete the sentences with your ideas.
В этом упражнении ученикам нужно дополнить условные предложения своими идеями, употребляя правильную форму английских глаголов.
- I will get upset if …
- If I were a scientist, I …
- I would work all day if …
- If my friend meets a star, they …
- If I knew everything, …
Exercise 6
Complete the questions with your ideas and ask your partner/teacher.
Студентам необходимо составить вопросительные условные предложения (I, II тип) на английском языке, используя изученную грамматику, и задать их партнеру.
- What would you do if…?
- If you were a teacher for one day, …?
- If you have to work in the morning …?
- Where will you go if…?
Exercise 7
Give your advice, using “if I were you“.
Задача — дополнить предложения и дать рекомендации другу на английском, куда пойти или что сделать в определенной ситуации, используя изученную грамматику.
- I want to buy a birthday present for our teacher. — If I were you, …
- Yesterday my teenage son came back home half past eleven.
- Somebody told a lie about us.
- I like chocolate but want to stick to a diet.
- I enjoy listening to pop music but I can’t tell my friends about it. They won’t understand me.
- English is so hard to learn. Sometimes I don’t have motivation to study and attend classes.
Exercise 8
Make 2 true facts and 1 false about you, using some of the words in brackets and type I, II Conditionals. (The words: eat, come, rain, call, write, buy).
В этом упражнении ученикам нужно написать правдивые и ложные условные предложения (I, II тип) о себе, используя данные в скобках глаголы. Студенты более высокого уровня могут использовать третий тип, например, говоря о том, что бы они изменили вчера.
Exercise 9
Look at the pictures: the girl faces a lot of problems. Give some recommendations to her.
Попросите учащихся составить условные предложения (I, II тип) на английском и дать рекомендации, которые, возможно, помогли бы решить проблемы.

If I were you, I wouldn’t work today. If I had to learn so much, I would listen to podcasts about the topic. If I had no money, I wouldn’t worry.
Exercise 10
Read the post and write your comment.
Ученикам необходимо помочь автору поста, написав на английском языке комментарий, состоящий из 2-3 условных предложений (I, II тип условия).
I’m going to have an important exam next week. I’m so anxious that I can’t concentrate.
Exercise 11
Create your dream map and tell about it.
Предложите студентам создать карту желаний на английском языке, включив в нее разные мечты, а затем рассказать о них. Объем описания — 5-7 предложений (I, II тип условия).
Упражнение можно перевести в онлайн-формат, создав индивидуальный или групповой проект на сайте Padlet.
Сэкономить время на подготовке к занятиям помогут наши планы уроков:
Exercise 12
You’re going on a deserted island. Describe your life there.
Попросите учащихся описать свою будущую жизнь на необитаемом острове и рассказать о подготовке к путешествию на английском языке (3-4 предложения). Задание можно перевести в формат подкаста.
Preparation for the journey:
If I had to go on a deserted island, I would bring my toothbrush and my toothpaste, some soap and napkins, a tent and water.
Life on an island:
If I am on a deserted island, I won’t plan my time, I will learn to fish, hunt, I will read books and swim a lot.
Желаем продуктивных занятий! Напишите в комментариях, какие упражнения и планы уроков вам нужны.